Mindfulness

Ontspanningsoefeningen: Wat zijn de voordelen

ontspanningsoefeningen-voordelen van ontspanningsoefeningen-ontspanning-mindfulness-mediteren-stress

Wil je leren hoe je tot rust kan komen met ontspanningsoefeningen? Ben je vaak gespannen en weet je niet hoe je moet ontspannen. In dit artikel zal ik je op weg helpen om te leren welke technieken er zijn en wat de voordelen zijn van ontspanningsoefeningen

Wat zijn de voordelen van ontspanningsoefeningen

-Je hartslag gaat omlaagde bloeddruk zakt

-de ademhaling wordt langzamer

-je spieren ontspannen

-je kan er weer tegen aan

beter en ontspannen slapen

Ontspanningstechnieken vergen oefening

Soms hoor ik mensen zeggen: “Ontspanningsoefeningen werken niet voor mij”, “ik kan niet ontspannen ” en “ik heb geen rust in mijn hoofd daardoor kan ik geen meditatie te doen”.

Als ik dan verder vraag dan hebben ze het 2 à 3 keer geprobeerd en op niet geschikte momenten. Je kan niet ontspannen raken als je maar een paar keer oefent terwijl je eigenlijk van plan was om iets anders te gaan doen. Je zit dan met je hoofd bij wat je wilde gaan doen in plaats bij een moment van rust voor jezelf.

Het is belangrijk om echt tijd vrij te maken om te oefenen op een voor jou geschikt moment. Je hoeft niet direct te beginnen met een volledige bodyscan van 30 of 45 minuten. Als je het wel kan is dat natuurlijk in je voordeel want dan neem je echt de tijd om je hele lichaam te ontspannen. Heb je niet die tijd nog dan kan je beginnen met bijvoorbeeld 2 x per dag 5 minuten. Iedereen kan dit in zijn dag in passen. 5 minuten eerder rust nemen voordat je gaat slapen en ‘s ochtend 5 minuutjes eerder opstaan. Ik denk dat dit voor iedereen mogelijk is.

De voordelen van ontspanningsoefeningen zijn enorm maar je moet er zelf wat voor doen. Een coach kan je leren wat je moet doen maar je bent zelf degene die het moet doen.

Wanneer je ontspanningsoefeningen leert wordt je jezelf bewust waar de spanning zit in je spieren en van overige signalen van stress zoals verkeerd ademen waardoor je jezelf gejaagd gaat voelen.

Hoe meer je oefent hoe meer ontspannen je zal worden.

Veel ontspanningstechnieken en daardoor ook veel soorten ontspanningsoefeningen

Net zoals iedereen anders reageert op stress reageert iedereen ook anders op ontspanningstechnieken.

Er is niet één ontspanningsoefening welke voor iedereen het beste werkt.

De beste techniek is er één die bij jou en je lifestyle past. Het moet er één zijn die je in staat stelt om je gedachten te focussen en die jou stress gevoel kan onderbreken zodat jij ontspannen wordt. Er zijn wel een paar dingen die je kan onderscheiden en dat is je reactie op stress en welke soort ontspanningsoefeningen je dan het best als eerste kan proberen.

Hieronder zal ik ze uitleggen.

Heb je in tijden van stress een vecht reactie?

Als je in tijden van stress meer last hebt van boosheid, snel geïrriteerd bent of opgefokt wordt dan zal je waarschijnlijk het beste reageren op een ontspanningstechniek zoals actieve spierontspanning. Dit houdt in het eerst flink aanspannen van de spieren en dan de spanning weer leren loslaten. Meditatie kan helpen maar ook een visualisatietechniek.

Heb je in tijden van stress een vlucht reactie?

Als je in tijdens van stress meer last hebt dat je jezelf in een hoekje wilt verstoppen. Of dat je last krijgt van depressieve gevoelen of zelfs helemaal  de war raakt dan kunnen ontspanningsoefeningen die je zenuwstelsel en je energie stimuleren beter helpen. Dit zijn bijvoorbeeld Tai Chi, Mindfulness, Yoga, Poweryoga maar natuurlijk ook meditatie en visualisatietechnieken.

Alka Greens

Ga op zoek naar de ontspanningsoefeningen die voor jezelf het beste werken

Het belangrijkste is dat je echt gaat kijken bij welke ontspanningsoefeningen of ontspanningstechnieken jij jezelf het prettigst voelt. Doordat het tijd vergt om ontspanning te krijgen in je leven als je stress of spanning hebt is het belangrijk dat je iets kiest waarvan je weet dat je het vol kan houden. Is een ontspanningstechniek te zweverig voor je dan weet je al dat het niet bij je past.

Ik zal hieronder een aantal technieken noemen. Vaak kan je ergens een proefles doen om te kijken of het iets voor je is voordat je jezelf inschrijft. Als je bijvoorbeeld mindfulness thuis wilt doen dan staat er bij de muziek c.q cd aanraders een 21 dagen training mindfulness meditatie cd.

Een aantal verschillende vormen van ontspanningstechnieken

  1. Mindfulness
  2. Meditatie/ mediteren
  3. Deep Breathing
  4. Tai Chi
  5. Yoga
  6. Bio feedback
  7. Heartmath
  8. Muziek therapie
  9. Kunst therapie
  10. Aroma therapie

Er zijn nog veel meer soorten ontspanningstechnieken maar dit zijn de meest bekende vormen.

Boek aanraders ontspanningsoefeningen:

CD aanraders ontspanningsoefeningen

Ik hoop dat ik je wat op weg hebt kunnen helpen in de wereld van ontspanning met deze blogpost. Laat gerust een reactie achter.

Meer artikelen om ontspanning in je leven te krijgen zijn:

Welke ontspanningsoefeningen doe jij om weer rust te krijgen?

De Boeddha Winkel

Kijk voor meer leuke blog artikelen eens bij:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *