Gezin,relatie en familie Mindfulness

Mediteren

mediteren-leren mediteren-meditatie

Wat is mediteren?

Mediteren is een manier om stress te verminderen net zoals bij mindfulness. Deze 2 lijken ook veel op elkaar. Het doel van mediteren is om weer rust in je hoofd te krijgen maar ook op je spieren te kunnen ontspannen. Mediteren heeft veel voordelen op je lichaam en geest. Het is niet moeilijk om een meditatie te doen omdat je zelf kan kiezen welke vorm van mediteren je gaat gebruiken.

Als stress je gespannen maakt of je blijft piekeren probeer dan eens om te mediteren. Probeer dan de balans in je leven weer terug te krijgen omdat het zo belangrijk is om in balans te zijn. Mindfulness en mediteren brengen leren je de balans weer terug te krijgen.

Wil je meer weten over balans terug vinden? Lees dan na dit artikel “Hoe vind ik weer in balans in mijn leven“.

Meditatie is geschikt voor iedereen

Meditatie is geschikt voor volwassenen maar ook voor kinderen. Kinderen krijgen tegenwoordig ook steeds meer druk opgelegd. Er is weinig tijd voor echte rust momenten. Ze zitten steeds meer op een mobiele telefoon, tablet of laptop. Het lijkt lekker rustig maar vergeet niet dat je kind dan nog steeds druk met zijn hoofd bezig is.

In dit artikel maak ik gebruik van affiliate marketing. Dit houdt in dat als je iets koop via mijn link dat ik mogelijk een klein percentage ontvang. Het kost je niets extra. Degene die via mijn link iets kopen wil ik alvast hartelijk bedanken.

Vind je mijn artikel leuk of ken je iemand die het ook interessant zal vinden deel het dan gerust via de social media icons hieronder.

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

Iedereen kan leren mediteren.

Het is simpel en het is niet duur. Je hebt niet speciaal allerlei dingen nodig.

Meditatie wordt heel veel beoefend om te relaxen en stress te verminderen net zoals bij mindfulness.

Wil je na het lezen meer weten over mindfulness? Lees dan mijn artikel Wat is mindfulness?

Je kan mediteren waar je maar wilt. Op je werk, in het openbaar vervoer of als je ergens zit te wachten. Je kan mediteren hoe je het zelf wilt. De één mediteert op een stoel en de ander vind het prettig om liggend te mediteren. Het maakt allemaal niet uit. Dat is het fijne aan deze vorm van ontspanning te leren. Als je het goed onder de knie hebt is het net zoals bij mindfulness. Je kan dan zelfs mediteren wanneer het druk om je heen is.

Tijdens meditatie leer je te focussen en rust in je lichaam te krijgen. Ook je hoofd krijgt rust.

Voordelen van mediteren op je lichaam

Meditatie geeft je een gevoel van rust, vrede en balans welke je een goed gevoel geeft. Het verlaagt stress. De stresshormonen in je lichaam dalen waardoor je rustiger en ontspannen wordt. Je bloeddruk daalt en de spanning in je spieren neemt af. Het lichaam hersteld zich van alle stress en spanning die je hebt opgebouwd. Behalve deze voordelen geeft meditatie ook rust in je hoofd.

Mediteren en de voordelen van emotionele rust

Als je mediteert zal je de hoeveelheid stress en emoties die je elke dag opbouwt leren ordenen en wat niet belangrijk is leren loslaten. Je stress zal verminderen met deze vorm van ontspanningsoefeningen.

De emotionele voordelen van meditatie zijn:

je krijgt een nieuwe kijk of stresvolle situaties

je wordt meer bewust als spanning zich opbouwt

het is direct een vorm van stress management

het verminderd negatieve gedachten

bevordering van je creativiteit en verbeelding

je kan meer hebben en wordt geduldiger

Stress verminderen met meditatie

Mediteren is heel goed om je stress onder controle te krijgen.

Net zoals bij mindfulness leer je om in het nu te zijn. Je leert je gedachtes te laten komen en gaan. Je zal nooit zonder gedachten zijn maar je kijkt er dan alleen maar naar en laat los. Op deze manier leer je om je stress te managen. Stress management is simpeler dan je denkt. Zodra je hebt geleerd om te ontspannen kan je het direct toepassen als je merkt dat je veel stress hebt. Neem dan even een paar minuten rust zodat je even kan mediteren.

Probeer eens deze simpele ontspanningsoefening toe te passen. Haal diep adem, trek je schouders omhoog tijdens het ademhalen en laat het met de uitademing weer zakken. Trek je schouders tijdens de uitademing iets naar beneden en naar achteren. Doe dit een paar keer en je zal jezelf weer verder kunnen waar je mee bezig was maar met minder stress. Het is een kleine ontspanningsoefening welke je elk moment kan toepassen.

Als je leert mediteren kan je ook tussendoor een paar minuutjes mediteren. Even je focus verleggen van bijvoorbeeld de drukte op je werk en ontspannen.

Mediteren vergt oefening.

Meditatie is niet iets wat je even leert. Het vergt oefening om te leren mediteren en te ontspannen. Hoe meer je oefent hoe makkelijker het wordt. Wees niet teleurgesteld omdat je merkt dat je gedachten blijven komen. Je zal je gedachten nooit helemaal stil krijgen. Ook iemand die gevorderd is in mediteren heeft gedachten. De bedoeling van mediteren is dat je jezelf niet met deze gedachten bezig houdt maar laat passeren.

Lukt mediteren je niet?

Lukt het je niet om rust in je hoofd te krijgen terwijl je oefent met een meditatie? Regelmatig hoor ik van mensen dat ze niet de rust hebben om te gaan zitten of liggen en te ontspannen. Zoals ik hierboven al schreef ik het een kwestie van oefenen. Wat je dan kan helpen is een geleide meditatie.

Mediteren met een geleide meditatie is een makkelijke manier om het te leren.

Ben je een beginner met meditatie? Of doe je al aan mediteren maar wil je eens wat anders proberen? Je hebt heerlijke cd’s welke het makkelijker maken om te leren mediteren omdat je helemaal begeleid wordt in de meditatie terwijl je alleen maar luistert naar de stem.

Meditatie boek met cd voor geleide meditatie

Het boek mediteren voor beginners laat zien hoe je met een eenvoudige dagelijkse oefening kunt beginnen maar ook dat je het vol kunt houden. Bij dit boek zit een cd met 6 korte geleide meditaties.

Geleide meditatie cd

Deze cd bevat 7 eenvoudige geleide meditatie technieken.

Geleide meditatie cd voor Innerlijke rust en balans

Deze cd bevat vijf geleide meditaties geschikt voor zowel beginners als gevorderden

Meditatie CD met geleide meditatie

Ontspanningsmuziek, visualisaties en meditaties van Dick de Ruiter.Met deze CD heb je alles wat je nodig hebt om in een diepe ontspanning te komen. Een meditatie cd met maar liefst zes verschillende technieken. Korte en langere meditatie zodat je kan kiezen waar je zin in hebt.

Er is ook een cd met geleide meditatie speciaal voor kinderen.

Deze geleide meditatie is geschikt voor kinderen van 5 tot 12 jaar. Ook voor kinderen is het heel belangrijk om zich van emotionele blokkades en fysieke problemen te ontdoen zodat ze leren ontspannen.

Mediteren en ontspannen met kinderen

Door deze uitgekiende oefeningen worden de kinderen rustiger en evenwichtiger. Het bevat stilte oefeningen, geleide meditatie en visualisaties geschikt voor kinderen van 5 tot 10 jaar.

Doordat deze meditaties maar 5 tot 10 minuten duren is het makkelijk vol te houden voor kinderen. Op deze manier hebben ze toch even een rustmoment.

Meditatie boek: Ontspannen kinderen

Mediteren met meditatie muziek

Zelf mediteer ik met meditatie muziek. Het maakt me nog meer ontspannen als ik een meditatie cd luister tijdens de meditatie maar dat is van persoon tot persoon verschillend.

Dit zijn een aantal cd’s welke ik gebruik tijdens meditatie.

Mijn absolute favoriete cd tijdens meditatie is deze:

Als je wilt wegzweven op muziek met hier en daar wat onverwachte twists dan is Scott’s Music for Zen Meditation het album dat je moet hebben. Scott ging een samenwerking aan met twee Japanse meester-instrumentalisten. Deze cd vind ik een goede combinatie met muziek en het geluid van de diepe gongen zodat ik echt alles vergeet.

Voor iedereen bestaat er een geschikte vorm van meditatie.

Voor iedereen is het verschillend welke vorm van meditatie voorkeur heeft. Ben je een beginner in mediteren probeer dan gewoon verschillende technieken uit. Je zal altijd een meditatie techniek vinden welke je zelf het fijnst vind. Hetzelfde geldt voor meditatie muziek. Iedereen heeft een persoonlijke voorkeur.

Ik zou zeggen test gewoon rustig uit welke vorm van meditatie je zelf het prettigst vind. Het belangrijkste is dat je leert om je stress te managen en je stress te verlagen.

Hoe vind jij het het fijnst om te mediteren?

Laat een berichtje achter in de reacties als je het leuk vind en laat weten hoe jij mediteer. En nog belangrijker. Hoe lukt het jou om te ontspannen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *