Mindfulness

Lekker slapen

lekker slapen-slaapproblemen-slaaptips-slaap ritueel

Eindelijk weer lekker slapen

Wie wil er niet lekker slapen? Slaap is heel belangrijk om je lichaam en geest weer klaar te maken voor de volgende dag. Als je slaap tekort komt wordt je prikkelbaar, je bent moe en je krijgt concentratieproblemen. Een goede slaap is heel belangrijk om goed te functioneren. In dit artikel vindt je de ultieme tips zodat je weer goed kunt leren slapen en uitgerust wakker wordt.

Iedereen kent wel eens een nacht van draaien en woelen en niet kunnen slapen. Je gaat op de klok kijken en je denkt alleen maar “ik moet slapen”. Vaak als je dit gaat denken lukt het juist niet om de slaap te vatten. Heb je het af en toe is het niet zo erg. Er zijn velen die dit regelmatig hebben of zelfs heel lang achter elkaar.

Vind je dit artikel interessant of ken je iemand die ermee geholpen kan worden deel dan kan dit artikel gedeeld worden door middel van de social media icons hieronder. 

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

In mijn artikel gebruik ik affiliate marketing. Dit houdt in dat als je iets koop via mijn link dat ik mogelijk een klein percentage ontvang. Het kost je niets extra. Degene die iets kopen via mijn link wil ik alvast hartelijk bedanken.

Wat kan de oorzaak zijn van slecht slapen, slapeloosheid of andere slaapproblemen

De oorzaak is vaak moeilijk vast te stellen. Er kunnen diverse problemen zijn. Je kan bijvoorbeeld veel zorgen of problemen hebben en daarover blijven piekeren. Ook kan het zijn dat je niet goed kan ontspannen voordat je gaat slapen en je eigen gewoontes je slaap in de weg staan. Natuurlijk kunnen er ook lichamelijke klachten zijn. Het is altijd belangrijk om uit te zoeken waar je slaapprobleem vandaan komt. Je kan beginnen om eens voor een week een slaapdagboek bij te houden. Daarin schrijf je op wat je ‘s avonds doet voordat je gaat slapen, wat je eet en drinkt. Hoelang het duurde voordat je in slaap viel.

3 Halen = 1 Betalen

Waar je aan dacht toen je niet kon slapen of waardoor je niet kon slapen. Ook welke lichamelijke klachten die je bijvoorbeeld ervaart waardoor je niet kan slapen moet je opschrijven. Het kan natuurlijk zijn dat je niet kunt slapen omdat je pijn hebt of omdat je lichaam gespannen is en je het moeilijk vind om te ontspannen. Probeer dit 1 week en probeer achter zelf achter de oorzaak te komen waardoor je niet slaapt.

Ook kan te weinig bewegen overdag de oorzaak zijn van slapeloosheid. Je lichaam moet ook moe worden en niet alleen je geest. Probeer elke dag een half uur te wandelen als je niet van sporten houdt.

Duurt je slapeloosheid langer en ben je heel uitgeput en val je overdag bijna in slaap raadpleeg dan de huisarts. Neem je slaapdagboek mee en laat jezelf onderzoeken.

Wat moet je niet doen voordat je gaat slapen

  • eet geen zware maaltijd voor het slapen
  • geen zoetigheid van zoetigheid ga je meer dromen
  • geen cafeïnehoudende dranken
  • gebruik geen laptop, tablet, computer of mobiele telefoon voordat je gaat slapen

Wat heb je nodig om goed te slapen

  • het klinkt logisch maar zorg voor een schone slaapkamer. Stof en huismijt kunnen zorgen voor allergische reacties en natuurlijk voor een te droge lucht op de slaapkamer
  • nog een logische maar zorg voor schoon beddengoed
  • zorg voor een donkere slaapkamer
  • zorg voor een koele slaapkamer
  • heel belangrijk is natuurlijk een goed matras en een goed kussen

Ontwikkel een slaapritueel voor een goede nachtrust

Bij kinderen zorgen we altijd voor een slaapritueel waarom voor ons zelf niet? Ontwikkel je eigen slaapritueel om je lichaam en geest klaar te maken om te gaan slapen.

Door een half uurtje of uurtje voor het slapen je eigen ritueel steeds te volgen weet je lichaam op den duur dat het tijd is om naar bed te gaan. Het klinkt misschien vreemd maar het werkt zowel voor je geest als je lichaam. Het is belangrijk dat je echt zelf een ritueel maakt.

Doe dingen waar je rustig van wordt. Ga niet ‘s avonds heel actief je huis opruimen voor het slapen of een uur voor het slapen actief sporten. Het is de bedoeling dat je voor jezelf een rust moment creëert.

Tips om een ritueel te maken voor het slapen

Deze tips zou je kunnen gebruiken als je dit fijn vind om een slaapritueel te maken voor jezelf.

  • Zoek op je gemak je kleding uit die je de volgende dag aan wilt doen
  • Neem een warme douche
  • probeer eens te mediteren
  • lees een boek
  • of probeer een mindfulness bodyscan om je lichaam en geest rustig te maken (meer weten over mindfulness of mediteren Lees dan straks mijn artikelen Wat is mindfulness en het artikel Mediteren kan je leren
  • doe geen fel licht meer aan
  • poets je tanden
  • laatste wc bezoek
  • en ga dan lekker slapen

Relevante artikelen om goed te leren slapen:

Kijk voor meer leuke blog artikelen eens in de volgende categorien:

  1. hobby’s
  2. gezin, relatie en familie
  3. mindfulness
  4. persoonlijke ontwikkeling en carriere
  5. alles over wonen
  6. erotiek
  7. Financiën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *