Gezin,relatie en familie Mindfulness persoonlijke ontwikkeling en carriere

Piekeren? Met deze tips leer je er mee stoppen

piekeren-tobben-malen-stoppen met piekeren

Ben jij een persoon die overal beren op de weg ziet? Vind je het moeilijk om beslissingen te nemen? Blijf je over van alles en nog wat piekeren? Dan is dit artikel voor jou zodat je gedachten stroom kan leren beheersen.

Je bent echt niet de enige die niet kan stoppen met tobben en waarvan de gedachten blijven malen. Er zijn zoveel mensen die blijven piekeren.

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

Piekeren kan over van alles gaan

Vaak blijf je dezelfde vragen stellen aan jezelf. Welke beslissing je moet nemen? Of je wel goed genoeg bent? Waarom het jou allemaal overkomt? Wat als………… Waarom ik? Kan ik het wel? Waarom………..

Zo zijn er nog veel meer vragen te bedenken die je in je hoofd aan jezelf stelt zodat er geen einde aan komt.

Het kunnen dingen zijn uit het verleden maar ook problemen van nu waar je over blijft nadenken.

Gelukkig kan je aan pieker gedrag zelf wat doen.

Blijven piekeren geeft je geen oplossing doordat hoofd is alleen maar bezig met negatieve gedachten. Je vindt geen antwoord doordat je jezelf alleen maar meer vragen blijft stellen.

Als je teveel blijft tobben beland je in een negatieve spiraal. Dit kan leiden tot onnodige stress omdat je niet meer leeft in het nu. Angst, machteloosheid en zelfs depressie en burn out kunnen op de loer liggen omdat de spanning in je hoofd en lichaam alleen maar opbouwen.

Wat is piekeren?

Piekeren is eigenlijk simpel gezegd overmatig denken. Doordat je alleen maar in je hoofd bezig bent met doemscenario’s vind je geen oplossing. Je maakt het alleen maar lastiger voor jezelf zodat je vaak niet meer positief kan nadenken. Je kan niet relativeren en blijft alleen je probleem zien. Pas op het moment dat je over alle hobbels op je weg rustig kan nadenken kan je komen tot een oplossing.

Tobben over het verleden

Dit hoeft niet eens het verleden van vroeger te zijn maar ook de dingen die bijvoorbeeld ‘s ochtends gebeurd zijn het verleden.

Piekeren over negatieve dingen die gebeurd zijn en dezelfde film in je hoofd blijven afspelen lost niets op omdat je hoofd niet tot rust komt. Zelfs als alles goed gaat hebben mensen de neiging om te blijven hangen in de negatieve gedachten van ervaringen in het verleden. Misschien herken je voorbeeld: “Je moest een deadline halen op je werk en je hebt het niet gehaald. Je baas was er niet blij mee. Je gaat met een rot gevoel naar huis en thuis speel je nogmaals deze film af.”

Om één of tweemaal deze film af te spelen kan je tot een oplossing brengen. Je kan dan bedenken hoe je het de volgende keer zal aanpakken. Het kan je ook helpen bij negatieve ervaringen te verwerken. Het wordt anders als je deze film de hele avond blijft afspelen en het tobben hierover zelfs je nachtrust verstoort.

Dit is 1 voorbeeld van piekergedrag om duidelijk te maken hoe slecht piekeren is voor je lichaam en geest. Je hoofd komt niet tot rust maar ook je lichaam niet hierdoor zal stress zich opbouwen. Het piekeren zal alleen maar toenemen omdat je jezelf ook nog eens slechter zal gaan voelen.

Je zal jezelf meer focussen op alle negatieve dingen zodat je de positieve dingen niet meer ziet

Het heeft geen zin om negatieve gedachten te laten overheersen. Je krijgt alleen maar meer spanning op zodat het zelfs kan eindigen met een burn-out. Zorg goed voor jezelf en ga aan de slag weer positieve gedachten te krijgen en te stoppen met piekeren.

Bij dit soort piekeren is het belangrijk dat je leert ontspannen. De beste manier om te leren ontspannen met piekergedrag is om iets te doen om uit je hoofd te komen. Iets waar je jezelf op moet concentreren zodat het tobben naar de achtergrond verdwijnt. Dit kan je bijvoorbeeld doen met een geleide meditatie, sporten of een hobby waar je met je handen en je hoofd bezig bent zodat je focus op iets anders.

Relevante eerdere artikelen:

Mediteren kan je leren. In dit artikel geeft ik voorbeelden van geleide meditaties welke je kan proberen.

Zelfvertrouwen verbeteren. 10 tips hoe je je zelfvertrouwen kan vergroten

doelen stellen en volhouden

Wat is mindfulness

Ook staan er in de categorie hobby’s diverse creatieve dingen welke je kan doen zodat je kan ontspannen.

Piekeren over de toekomst

Het kan zijn dat je jezelf meer herkent in het piekeren over de toekomst. Dit kan over verschillende dingen gaan zoals jezelf niet goed genoeg voelen ten opzichten van anderen. Je kan geldproblemen hebben of je wilt iets maar denk dat je het niet kan. Je durft geen stap te nemen en knopen door te hakken. Ook voor piekeren over de toekomst geldt dat je veel te veel in je hoofd bezig bent. Je zal niet de positieve dingen zien in je leven en je doel of wat je graag wilt komt alleen maar verder weg doordat je dingen voor je uit blijft schuiven omdat je wacht op het juiste moment. Het juiste moment om actie te ondernemen bestaat niet. Het juiste moment is nu.

Je leeft niet in het nu.

Voor piekeren over de toekomst geldt ook dat het belangrijk is om afleiding te zoeken. Je moet uit je hoofd komen zodat je aan de slag gaan zodat je de dingen waar je over blijft tobben gaat omzetten in doelen. Wil je iets graag? Onderneem dan actie. Stel jezelf een doel.

Hoe je jezelf een doel kan stellen en vol kan houden kan je lezen in het artikelen: Doelen stellen en volhouden.

Omdat piekeren brengt je niet verder zal brengen moet je je mindset lerenveranderen. Het klinkt waarschijnlijk makkelijker gezegd dan gedaan als je een piekeraar bent maar het is de enige oplossing om deze stressvolle gedachtes uit je hoofd te krijgen. Je moet leren de negatieve gedachten om te zetten in positieve gedachten en leren om tot actie te komen tenzij je door wilt gaan met tobben natuurlijk.

Heb je bijvoorbeeld geldzorgen en blijf je daarmee bezig kijk dan straks eens naar mijn artikel:

Financiele stress zo ga je er mee om

Schulden? Stop me jezelf schamen en onderneem actie

Ook de eerder genoemde artikelen over mindfulness en meditatie zijn relevante artikelen voor piekeren over de toekomst. En misschien heb je ook iets aan het artikel 5 tips om weer in balans te komen

Hoe los je overmatig tobben op?

Je moet je gedachten onderzoeken. Waar komen ze vandaan en hoe kan je het tobben leren stoppen. Het beste om er van af te komen is jezelf leren betrappen wanneer je weer te veel piekert zodat je direct actie kan ondernemen.

Je gedachte onderzoeken om te stoppen met piekeren

1. schrijf je probleem waarover je blijft tobben op.

Doe dit zo uitgebreid mogelijk. Je hoeft jezelf niet in te houden of te schamen want het is jou eigen verhaal.

2. Stel je daarna de 1e vraag Waar komt deze gedachte vandaan?

Is het iets uit je verleden? Is het iets wat je jezelf hebt wijsgemaakt? Denk hier goed over na en schrijf je antwoord ook uitgebreid op.

3. Stel jezelf de 2e vraag: Helpt deze gedachte me verder?

Je antwoord zal vaak nee zijn omdat je niet voor niets blijft piekeren. Misschien heb je toch een reden waarom je vind dat deze gedachte je helpt schrijf deze dan op.

4. Kijk wat je zelf aan deze gedachten kan oplossen

Zijn er dingen uit het verleden die je moet oplossen? Is het bijvoorbeeld nodig dat je jezelf vertrouwen verbetert? Schrijf alles op wat in je opkomt. Pak aan wat je zelf kan veranderen. Alles waar je zelf geen invloed op hebt kan je niet veranderen. Dit zijn de dingen waarover je moet leren om je mindset te veranderen. Blijven zitten waar je zit en niets ondernemen zal ook niets veranderen.

Stel jezelf een doel.

Als je iets wilt veranderen is het belangrijk dat je jezelf een doel stelt. Ik heb al een eerder artikel geschreven over hoe je doelen kunt stellen en ze ook vol kunt houden. Het is belangrijk je doel zo uitgebreid mogelijk voor jezelf op te schrijven en ook de bijbehorende acties.

Ik vind het leuk dat indien je iets hebt gehad aan dit artikel je een reactie achter laat. Is er iets waar je meer over wilt weten kan je dat gerust laten weten.

Ik hoop dat je als je last hebt van piekeren en negatieve gedachten dat je het jezelf gunt om aan de slag te gaan met je mindset zodat je weer meer kan ontspannen en kan genieten van het leven.

Laat los waar je geen invloed op hebt en je niet kan veranderen.

Kom je er zelf niet uit en is je piekergedrag dusdanig dat het je teveel stress oplevert zoek dan hulp van een coach of ga naar de huisarts.

Boek aanraders om van het piekeren af te komen:

Beren op de weg spinsels in je hoofd van Schrijver Theo IJzermans

Maak van een olifant weer een mug? Schrijver Theo IJzermans

Jij bent een badass . Schijfster Jen Sincero.

Vier vragen die je leven veranderen. Schrijfster Byron Katie

Al deze boeken gaan over het veranderen van je gedachten. Je leert hiermee hoe je je gedachten om kan zetten. Ik heb zelf ook al deze boeken gelezen en weet daarom dat je echt iets hebt aan deze boeken.

Zelf ben ik een groot fan van de boeken van Jen Sincero.

Ze heeft nog 2 boeken welke helaas alleen in het Engels verkrijgbaar zijn. Ook deze 2 heb ik gelezen en ik kan zeggen dat ze veel inspiratie en motivatie geven. De tips in haar boeken zijn echt nuttig. Voor degene die belangstelling hebben voor deze boeken heb ik hieronder de link naar de boeken:

Misschien vind je het na het lezen van dit artikel ook leuk om eens in de andere categorien te kijken:

Hobby’s

mindfulness

Wonen

Gezin, relatie en familie

Financien

Persoonlijke ontwikkeling en carriere

Erotiek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *