Mindfulness

5 Tips om balans te vinden in je leven

balans vinden-balans-stress-emotionele balans-lichamelijke balans

Ben je de balans in je leven kwijt? Emotionele en lichamelijke balans zijn belangrijk om goed te functioneren. Wil je graag weer de balans in je leven terug vinden zodat je weer ontspanning in je leven krijgt en je stress kwijtraakt? Dan heb ik voor jou de 5 beste tips om weer rust te vinden.

Balans vinden

Veel mensen raken de balans in hun leven kwijt. Ze rennen maar door en vinden geen rust meer. De ontspanning in het leven is ver te zoeken. Ben jij ook de balans kwijt en wil je de stress kwijt? Ik ga je helpen om te beginnen met kleine stapjes om je agenda niet vol te proppen zodat je weer tijd voor jezelf vrij maakt. We gaan proberen om je emotioneel en lichamelijk weer in balans te krijgen met onderstaande tips.

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

Op mijn website maak ik gebruik van affiliate linken. Dit houdt in dat als je iets koopt via mijn link dat ik mogelijk een klein percentage ontvang. Het kost je niets extra’s. Ik wil degene die iets bestellen via mijn links alvast hartelijk bedanken.

1. Tijd

Er zitten echt maar 24 uur in een dag. Voor veel van jullie zal dit te kort zijn. Je hebt het gevoel dat je altijd tijd tekort komt. Als je balans wilt vinden in je leven dan is dit heel belangrijk om te onthouden.

Probeer deze 24 uur niet vol te plannen. De truc is goed omgaan met je tijd zodat je geen stress ervaart. Balans vinden in tijd heeft alles te maken met time-management. Als je je tijd niet goed in leert delen ervaar te constante stress. Mensen die time-management niet op orde hebben hoor je altijd zeggen: “Ik heb nergens tijd voor” en “Ik heb het te druk”.

Heb je het gevoel dat je nergens aan toe kom en alleen maar aan wat je zelf noemt verplichtingen moet voldoen? Geen tijd voor jezelf hebben? Dan is het hoog tijd om jou volgepropte agenda te bekijken en reëel te kijken wat je allemaal in 24 uur van jezelf moet doen.

2. Maak keuzes

Heb je je agenda voor je? Schrijf nu eens alle dingen op die je de komende week in je agenda hebt staan op een rijtje.  Zet ze in volgorde van belangrijkheid. Voel je jezelf prettig bij alles wat je moet doen? Zijn er dingen bij die je kan verschuiven naar een andere week? Zitten er dingen tussen die je eigenlijk helemaal nog niet hoeft te doen en die je zelfs kan verschuiven naar een paar weken later? Ga hier rustig voor zitten en kijk er kritisch naar. Verschuif dingen die niet zo belangrijk zijn zodat er ruimte ontstaat en probeer zover te komen dat je jezelf goed voelt bij je agenda. Probeer zo min mogelijk stress te ervaren in je eigen agenda. Maak keuzes en plan tijd voor jezelf in.

3. Balans vinden

Een goede balans bestaat uit tijd besteden aan je gezondheid, relaties, carriere en jezelf.

Balans in gezondheid

Balans in je gezondheid houdt in tijd besteden aan je mentale en fysieke gezondheid. Als je niet van sporten houdt kan je bijvoorbeeld kiezen om een stukje te gaan wandelen. Het gaat er om dat je je fysieke gezondheid onderhoudt.

Mentale oftwel emotionele gezondheid houdt in dat je momenten van rust in je hoofd leert ervaren. Dit kan door bijvoorbeeld gewoon te genieten van een bakje koffie of thee en dat je probeert om even niet te denken aan wat je allemaal nog moet doen maar te genieten van het moment. Vind je het moeilijk om te ontspannen denk dan eens aan mindfulness of meditatie.

Mindfulness en meditatie zijn goed voor zowel emotionele balans en lichamelijke balans.

Balans in relaties

Balans in je relaties houdt in tijd besteden aan je gezin, vrienden en werk.

Vind balans in je carriere en financiën


Carriere heeft alles te maken met je werk of wat je graag zou willen doen en natuurlijk ook de financiën. Je werk kan natuurlijk ook je huishouden zijn als je geen baan hebt en bijvoorbeeld alle tijd nodig hebt om het reilen en zeilen van je gezin. Wat heb je bijvoorbeeld nodig om te kunnen doen wat je graag wilt. Wil je een andere baan? Heb je hiervoor een opleiding nodig? Wil je meer financiën? Kijk eens naar je huishoudboekje en bedenk hoe je je financiën weer op orde kan krijgen.

Balans voor jezelf vinden

Voor jezelf balans vinden is dat je voldoende tijd besteed aan bijvoorbeeld je hobby, zelf-ontwikkeling of leren en spiritueel. De momentjes voor jezelf om even op te laden. Als je voor al deze dingen plaats kunt maken zal je minder stress ervaren en je balans weer terugvinden.

4. Blijf georganiseerd

Ben je van jezelf chaotisch? Of vind je het moeilijk om “nee”te zeggen? Als dit zo is is het voor jou heel belangrijk om georganiseerd te blijven. Maak gebruik van een planner voor jezelf zodat je het overzicht houdt. Zorg ervoor dat je de balans kan vast houden. Het geeft een heerlijk gevoel als je meer rust in je hoofd houdt. Je hoeft niet meer rond te lopen  “als een kip zonder kop” zoals velen het noemen. Er zijn op het internet veel gratis planners te vinden. Als je microsoft word heb kan je ook gratis templates vinden van weekplanners. Probeer dit een tijdje vol te houden zodat je het effect hiervan ervaart. Alles om in balans te komen en te blijven heeft met time-management te maken.

5. Een hele belangrijke tip! Leer nee te zeggen

Dit is echt een belangrijke tip. Vaak voelen mensen zich verplicht om overal maar “ja” tegen te zeggen niet omdat ze het graag willen maar omdat ze zich schuldig voelen als ze “nee”zeggen. Als je iets echt niet wil. Of als je geen tijd hebt voor iets zeg eens “nee”. Al vind je het lastig om te doen en verwachten anderen dit niet van je probeer het eens uit.  De eerste keer zal je jezelf misschien schuldig voelen. Of ze kijken je raar aan omdat ze het niet gewend zijn van je.

Begin voor jezelf te zorgen om weer balans in je leven te krijgen.

Je hoeft niet altijd te doen wat anderen van je willen.  Natuurlijk zullen er af en toe dingen zijn die je moet doen. Dat heeft iedereen. Geloof me “ja” zeggen op dingen waar je helemaal geen zin in hebt doet niet iedereen. Het is echt niet nodig. Als ze het niet gewend zijn van je zullen ze de eerste paar keer misschien raar opkijken dat je voor jezelf kiest maar ze kunnen je geen ongelijk geven. Hoe vaak heb je zelf “nee”gehoord als iemand er geen zin in had? Houdt dit goed in je hoofd voor de volgende keer als iemand iets vraagt en je wilt het niet.

Wil je leren hoe je “nee” kunt zeggen zonder dat je jezelf schuldig voelt? Lees dan mijn artikel: De beste 5 tips om nee te leren zeggen

Vind je het tijd om je eigen droomleven te maken en niet alleen maar een leven zoals anderen het van je verwachten? Lees dan “je droomleven maak je zelf”

Boek aanrader voor Timemanagement:

Ik ben benieuwd naar je reactie als je deze tips hebt uitgeprobeerd. Heb je zelf nog tips voor mensen die geen balans kunnen vinden in hun leven schrijf ze gerust in de reacties.

Miljoenen artikelen

Artikelen waarin je misschien ook geïnteresseerd bent:

  1. Mindfulness voor stress reductie
  2. Hoe herken je een burn out? Wat zijn de symptomen van een burn out.
  3. De “Ik vertrek” reactie bij een burn out. Persoonlijk verhaal
  4. Hoe leer je weer lekker slapen bij slaapproblemen
  5. Mindful eten en afvallen
  6. Ontspannen met een dagje Wellness
  7. Voordelen van ontspanningsoefeningen
  8. Effectieve ontspanningsoefeningen bij stress
  9. Ontzuren van je lichaam. Waar is dit goed voor?
  10. Opgeruimd huis is opgeruimd hoofd
  11. Doelen stellen en volhouden. Hoe doe je dit?
  12. 10 tips om je zelfvertrouwen te vergroten

Kijk voor meer leuke artikelen eens in de volgende categoriën:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *