Mindfulness

Hoe herken je een burn-out

burn out-symptomen burnout-stress

Een burn-out heeft veel kenmerken en geeft diverse klachten. Hoe herken je nu zelf een burnout? Hieronder zal ik de 1e signalen van een burnout uiteen zetten en hoe een burnout ontstaat. Nog belangrijker wat moet je er voor doen om er van af te komen.

Een burn out ontstaat als je veel te veel van jezelf vergt voor een lange periode. Je krijgt vage klachten zoals vermoeidheid, emotionele uitputting en lichamelijke uitputting.

Vaak gaan mensen voorbij aan de 1e symptomen van een burn out omdat ze denken dat het weer over zal gaan.

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

Dit artikel bevat affiliate marketing links. Dit houdt in dat indien je iets koopt via mijn linken dat ik mogelijk een klein percentage ontvang. Het kost je niets extra’s. Ik wil degene die via mijn linken iets kopen alvast bedanken.

1e signalen van een burn out zijn vaak:

  • erge vermoeidheid
  • met tegenzin naar je werk gaan
  • geen zin meer in sociale contacten
  • jezelf opgejaagd voelen,
  • jezelf niet goed genoeg meer voelen
  • geen zin meer in sex
  • slaapproblemen

Je probeert dan alles dwangmatig onder controle te houden maar je hebt geen grip meer en kan je niet concentreren.

Luister je niet naar deze signalen? Dan ligt een burn out op de loer

Als je niet luistert naar deze gevoelens en je blijft doorgaan zoals je deed bouwen deze gevoelens zich alleen maar verder op. De symptomen van de burnout worden alleen maar erger. De rek gaat er uit.

Je hormoonhuishouding raakt ontregeld waardoor je vatbaarder bent voor ziektes. Vaak gaat het ook op je “zwakke plekken”zitten. Heb je bijvoorbeeld een zwakke rug zal je merken dat je rugklachten erger worden en vaker terugkomen. Je zal eerder vatbaar zijn voor bijvoorbeeld griep.

Dit zou het moment moeten zijn waarop je rust gaan nemen. Je moet gaan zorgen dat je leert ontspannen. Om te leren ontspannen zou je kunnen denken aan mindfulness of meditatie. Mediteren kan je zelf ook thuis leren. In mijn artikel “mediteren kan je leren” heb ik diverse tips gegeven om het thuis te kunnen doen. Misschien vind je het leuk om dit straks te lezen.

Blijf je dan nog doorgaan en alle signalen van je lichaam en de symptomen van de beginnende burn out negeren dan is de weg terug erg moeilijk en loop je grote kans om een flinke burn out op te lopen.

Je lichaam raakt door al zijn reserves heen en je hebt het gevoel dat je niet meer verder kunt. Veel mensen beschrijven het gevoel alsof je kaarsje op is.  Je lichaam en geest zijn uitgeput.

Wil je meer lezen over reacties op burnout en denkfouten lees dan mijn artikel: De “ik vertrek” reactie bij een burnout

Gedragsverandering bij een burn out

Behalve de eerder genoemde klachten kan er ook gedragsverandering optreden.

Je kan bijvoorbeeld heel emotioneel worden bij het minst geringste. Ook kan het tegenovergestelde ontstaan. Er kan sprake zijn van heel snel geïrriteerd of agressief worden terwijl je nooit zo was. Of heel onverschillig.

Er kunnen ook uit het niets paniek aanvallen voorkomen. Vaak kan men ook niet meer stoppen met piekeren. Je gedachten blijven maar doorgaan en je hoofd wordt niet meer rustig. Door de vermoeidheid wordt je vergeetachtig.

Het moeilijkste van een burn out

Het allermoeilijkste van een burn out is het toe te geven aan jezelf dat het echt niet meer gaat. Een weekendje rust helpt niet meer. Het is vooral belangrijk dat je weet dat het geen falen is en dat je nog steeds goed genoeg bent maar je hebt rust nodig. Je bent dingen zoals bijvoorbeeld extreem veel werken en drukte gaan zien als normaal terwijl dit niet normaal is.

In mijn voorgaande artikelen over burn out met vluchtgedrag kan je goed zien wat er kan gebeuren als je te trots bent en niet wilt toegeven dat het niet meer gaat. Het gevaar schuilt er in dat je te trots bent om toe te geven dat het niet meer gaat en je maar wilt blijven bewijzen dat je het allemaal aan kan.

Leren om te ontspannen

Ontspannen is heel belangrijk als je een burnout hebt maar beter nog is om te leren ontspannen zodra je merkt dat je gespannen bent. Vaak zeggen mensen dat ze niet kunnen ontspannen. Ze hebben het geduld er niet voor. Leren ontspannen is net zoals fietsen. Je moet blijven oefenen.

Vind je het moeilijk om te ontspannen probeer dan eens een geleide meditatie. Met deze meditatie wordt je door een stem naar ontspanning gepraat. Het enige wat je hoeft te doen is rustig zitten of liggen en alleen maar luisteren. In mijn artikel mediteren kan je leren vind je hier mee over.

Je kan ook ontspannen door een hobby uit te oefenen of door gewoon een wandeling te maken. Schrijf je gevoelens van je af. Schrijven lucht vaak op en omdat het alleen voor jezelf is kan je alles opschrijven wat je dwars zit.

Kortom leren ontspannen is belangrijk voor iedereen. Het maakt niet uit hoe je het doet als je maar jezelf de ruimte geeft om tot rust te komen. Al wil je gewoon een boek lezen. Zorg voor leuke afleiding zodat je niet alleen maar gaat piekeren en in negatief denken blijf hangen.

Is dit verhaal herkenbaar?

Herken je jezelf of iemand in je omgeving met deze klachten praat er over. Zorg voor goede hulp want een burnout gaat niet zomaar over zoals een griepje. Raadpleeg een huisarts.

Boek aanrader over burn out:

Wil je meer weten over burn out dan vind ik persoonlijk onderstaand boek en werkboek een aanrader.



Dit boek is prettig geschreven en wat heel fijn is dat er ook een werkboek verkrijgbaar is. Zelf raad ik aan het werkboek erbij te kopen zodat je daadwerkelijk aan de slag gaat met je burn out of om je burn out te voorkomen.


Wil je meer lezen over reacties op burnout en denkfouten lees dan dit artikel

Ik hoop dat ik je met dit artikel hebt kunnen helpen en als je op dit moment tegen een burn out aan zit of je hebt een burn out wens ik je veel kracht. Ik hoop dat je jezelf snel weer beter voelt en het in de toekomst voorkomt. Wil je nog iets kwijt over burn out of heb je vragen plaats gerust een reactie. Denk je dat je zelf een burn out hebt raadpleeg dan altijd je huisarts.

Alka Greens

Kijk voor meer blog artikelen eens bij:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *