Lifestyle Mindfulness persoonlijke ontwikkeling

Stress verminderen 12 tips

Stress verminderen. Bijna iedereen kent het gevoel van stress wel. Je voelt dat je gespannen bent en je moeilijk rust kan vinden. Een beetje stress op zijn tijd is echt niet erg maar het wordt een probleem als je regelmatig of zelfs elke dag stress ervaart. Je bouwt niet alleen stress in je hoofd maar in heel je lichaam op. Het gespannen gevoel verdwijnt niet en je krijgt allerlei lichamelijke klachten.

Om stress in je leven te verminderen is het belangrijk om te ontstressen door bijvoorbeeld te leren mediteren of een cursus mindfulness te volgen.

Buiten deze twee dingen kan je er dagelijks ook voor zorgen om stress te verminderen door de onderstaande praktische 12 tips toe te passen.

Voordat ik verder ga met 12 tips om stress te verminderen nog even het volgende:

Ik maak in mijn artikel gebruik van affiliate marketing. Dit houdt in dat u iets koopt via mijn link dat ik mogelijk een klein percentage ontvang. Het kost u niets extra. Ik wil degene die iets kopen via mijn link alvast hartelijk bedanken.

1.Maak een planning om onnodige spanning te voorkomen

Vaak wil je veel te veel dingen op een dag doen. Zonder een planning kan je jezelf onnodig spanning bezorgen. Als je een goede weekplanning maakt voorkomt dit dat je week helemaal vol zit zonder tijd voor jezelf in te ruimen.

Juist de tijd voor jezelf is belangrijk om te ontstressen. Als plan je maar om te beginnen 10 minuutjes per dag voor jezelf in. Ik plan elke dag tijd in voor mezelf. Dit is mijn zogenaamde “me time”. Zelf plan ik 30 minuten per dag voor mezelf in om even te mediteren maar ik begrijp dat dit voor sommigen lastig is. Helemaal als je niet gewend ben om tijd voor jezelf te nemen. Deze “me time” is echt belangrijk voor jezelf. Het is niet egoïstisch om even de boel te boel te laten en jezelf even rust gun. Dit komt juist ten goede voor jezelf en je omgeving omdat je stress level zal dalen.

Vind je het moeilijk om een keer “nee” te zeggen zodat je tijd voor jezelf kan maken? Lees dan mijn artikel Tips om nee te leren zeggen zo kan je toch voor jezelf ruimte maken om te ontspannen en je stress te verminderen.

2.stress verminderen door te bewegen

Deze tip wordt in elk artikel wat je kan vinden genoemd om stress te verminderen. En terecht . Je geest en je lichaam zijn aan elkaar verbonden. Als je beweegt stroomt je bloed lekker door je lichaam en worden er geluks hormonen aangemaakt. Bewegen geeft je een gelukkiger gevoel. Je hoeft echt niet naar de sportschool om er keihard tegen aan te gaan. Een stuk wandelen of fietsen is al goed om je hoofd leeg te maken en je bloed goed door je lichaam te laten stromen.

3.Ruim je huis op

Ok ik begrijp dat dit niet de leukste tip is die er is maar een opgeruimd huis geeft nu eenmaal een opgeruimd hoofd. Als het overal om je heen een troep is geeft dit onrust. Veel rommel in je huis kan leiden tot veel meer stress. Je huis moet je rust punt zijn dus ga lekker aan de slag om je huis netjes te maken.

Heb je moeite met opruimen maak dan gebruik van een planner om het voor jezelf overzichtelijk te houden. Begin met losse spullen die bijvoorbeeld op de grond of op de bank liggen die er niet thuis horen. Maak in ieder geval een begin.

Relevante artikelen welke je straks misschien nog wilt lezen:

opgeruimd hoofd is opgeruimd huis

huis opruimen waar beginnen

supersnelle opruim tips

4.Focus op 1 ding tegelijk

Vaak als je stress ervaart is het moeilijk om jezelf op 1 ding te focussen. Je wilt nog zoveel doen en je voel de druk om alles voor elkaar te krijgen. Als je jezelf focus op 1 ding tegelijk weet je ook zeker dat je dat goed doet. Als je alles tegelijk wilt doen zal je alles maar half doen daarom is focus heel belangrijk. Maak even pas op de plaats als je alles tegelijk wilt doen. Adem een paar keer diep in en kijk wat op dit moment de grootste prioriteit is. Focus jezelf dan op hetgeen je gaat doen en alleen maar op dat. Dit geldt in je prive leven maar ook op je werk. Het heeft geen zin om dingen half te doen want dan moet je er later weer mee verder en je ziet geen resultaat.



5.Stress verminderen met een hobby

Zoek een hobby die je leuk vind. Hobbies geven veel plezier en helpen je te ontspannen. Met een hobby maak je niet alleen je hoofd leeg het brengt je ook in een goede bui.

Een hobby kan van alles zijn. Maak een lijstje van dingen die je leuk vind. Voor de één zal dit handwerken zijn, voor de ander knutselen maar het kan ook zijn dat je hobby sporten is. Zorg ervoor dat het iets wat je heel leuk vind om te doen en je zal zien dat je er energie van krijgt.

Voor een aantal creatieve hobby’s kan je een kijkje nemen in de categorie hobby in mijn blog. Misschien staat er iets bij wat je leuk vind.

6.Zorg goed voor jezelf

Zorg voor goede voeding welke voldoende vitamines en mineralen bevat. Drink voldoende water. Neem voldoende slaap en rust. Balans hebben in je leven is heel belangrijk zodat je bij tijdens van stress er beter tegen kan.

relevant artikel: Balans in je even vinden hoe doe je dat?

7.Probeer mensen te vermijden welke je stress geven

Natuurlijk kan je niet iedereen uit je leven bannen maar als je last hebt van stress kan je bezoeken van deze mensen proberen te vermijden. Bezoek mensen die je energie geven en welke je kunnen laten lachen. Als je gespannen bent zit je niet te wachten op mensen die zelf gefrustreerd of negatief zijn. Je hebt ontspanning nodig, geen drama van anderen dus kies even voor jezelf en bij welke mensen je op dit moment wilt zijn.

8. Schrijf dingen van je af om je hoofd leeg te maken

Als je veel stress hebt kan het opluchten om deze stressvolle gedachten van je af te schrijven. Het is een goede manier om je hoofd leeg te maken en negatieve gedachten welke je stress geven van je af te schrijven. Ook kan je dingen die je nog moet doen opschrijven zodat je er niet steeds aan blijft denken. Als het op papier staat zal je onthouden en weet je wat je moet doen. Zo wordt je hoofd ook leger en stop je met piekeren.

Relevant artikel: Stoppen met piekeren.

9.Breng tijd door me degene waar je van houdt

Tijd doorbrengen met iemand waar je van houdt en waar je jezelf op je gemak voelt zorgt ervoor dat je jezelf gelukkiger voelt en minder stress hebt. Dit kan zijn met je partner, goede vriend of vriendin, familie maar ook met je huisdier. Het even knuffelen met je huisdier zorgt er ook voor dat je ontspannen wordt. Zorg ervoor dat je echt even samen bent met diegene. Zet je telefoon uit en maak er quality time van. Laat je zorgen even van je afglijden.

10.Zorg voor positieve gedachten

Let er tijdens perioden van stress op dat je je gedachten niet alleen maar voedt met negatieve gedachten. Dit zal je alleen maar meer spanning opleveren. Al valt het soms niet mee om de zonnige kant te zien het is belangrijk om je mindset te trainen in positieve gedachten. Je hoeft natuurlijk niet alles weg te lachen of te doen alsof je problemen niet bestaan maar ga niet in die negatieve spiraal zitten. Je kan bijvoorbeeld een positieve gedachtenlijst maken. Hoe je dat kan doen kan je lezen in mijn artikel: Maak een positieve gedachtenlijst.

Om je mindset te trainen en ontspannen kan ik je het boek: Master your mindset aanbevelen. Ik heb dit boek al zo vaak gelezen en elke keer haal ik er weer dingen uit welke ik in mijn leven toepas. Het maakt je bewust van hoe je denkt en hoe je dingen op een andere manier kan leren zien. Hoe ga je om met het leven en hoe haal je er alles uit.

Stress verminderen met meditatie of mindfulness

Ik doe al jaren aan meditatie en het helpt me nog steeds om mijn hoofd en lichaam ontspannen te krijgen. Zelf begon ik met mediteren op aanraden van een professor bij de pijnkliniek in verband met chronisch pijn. Het leerde me om mijn lichaam te ontspannen ondanks de pijn. Een aantal jaar geleden heb ik zelf de opleiding gedaan voor mindfulness coach met cognitatieve therapie. Waar tot een aantal jaar geleden nog raar tegen mediteren en mindfulness werd aangekeken zien gelukkig heel veel mensen in dat mediteren heel goed is voor je gezondheid. Tegenwoordig leven we in een drukke maatschappij waar rust vaak lastig te krijgen is. Het is zo heerlijk als je leert om je hoofd en je lichaam te ontspannen.

Ik raad het iedereen aan. Het is nu nog makkelijk om te leren mediteren en mindfulness te leren. Er worden zoveel trainingen aangeboden dat er altijd wel één in de buurt is.

Nog makkelijk is het dat je het gewoon thuis kunt leren. Er zijn goede trainingen welke je met behulp van een cd kunt leren.

Relevante artikelen:

wat is mindfulness

leren mediteren

Leer nee zeggen als het nodig is

Nee zeggen is voor sommige mensen heel moeilijk. Als je gewend bent om voor iedereen klaar te staan en nooit nee te zeggen wordt het tijd om dit te leren. Het klinkt heel streng maar je kan niet overal ja op zeggen. Als je geen tijd of zin hebt om iets te doen voor iemand zeg dit dan. Als mensen echt om je geven begrijpen ze dat je tijd voor jezelf nodig hebt. Het is goed om nee te zeggen als je dingen niet wilt. Je zal zelf ook wel eens meegemaakt hebben dat mensen nee zeiden op iets wat je vroeg dus waarom zou jij niet hetzelfde doen als het niet goed voelt wat ze aan je vragen. Wil je meer weten over nee leren zeggen dan kan je straks dit relevante artikel lezen: Tips om nee te leren zeggen

Wees dankbaar

Als je gestrest bent is het vaak moeilijk om positieve dingen te zien. Het is belangrijk dat je toch stil staat bij de positieve dingen in je leven. Als je elke dag voordat je gaat slapen even stil staat bij de positieve dingen in je leven en de dingen waar je dankbaar voor bent zal dit je nachtrust ook ten goede komen.

Hou een dankbaarheidsdagboek bij.

Stress verminderen door hulp te vragen

Als je teveel stress hebt en je komt er zelf even niet meer uit vraag dan hulp. Moet je teveel dingen doen en weet je niet hoe vraag dan iemand of ze je kunnen helpen. Voel je dat alles je teveel wordt vraag dan professionele hulp. Ga langs de huisarts of zoek een coach. Teveel stress is niets om je voor te schamen. Laat het niet zover komen dat je een burn out op loopt.

Wat helpt jou om stress te verminderen?

Laat een reactie achter om je tips te delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *