Mindfulness persoonlijke ontwikkeling en carriere

Negatieve gedachten? Maak een positieve gedachten lijst

negatieve gedachten-positieve gedachten-positieve gedachten lijst- positief denken tips

Als je vaak last hebt van negatieve gedachten is dat heel vermoeiend voor jezelf. Je wilt jezelf natuurlijk het liefst positief voelen en niet depressief. Op die momenten kan je jezelf niet voorstellen dat er na regen zonneschijn komt omdat je er in blijft hangen. Het liefst blijf je in je bed en je blij bent als de dag weer voorbij is. Als je hier last van hebt komt een positieve gedachten lijst van pas om jezelf weer op te peppen.

Je bent niet je negatieve gedachten

Het is belangrijk dat je jezelf er aan blijft herinneren dat je emoties, gedachten en gebeurtenissen niet altijd negatief zullen zijn maar dat er ook weer positieve dingen op je pad zullen komen.

Als je eenmaal onder de knie hebt hoe je dit zelf kan veranderen realiseer je jezelf dat je niet je gedachten bent omdat je deze zelf kan omzetten naar positieve gedachten hoe moeilijk je het ook hebt. Als je een negatieve bui hebt ben je jezelf aan het voeden met negatieve gedachten en lijkt niets meer positief.

Hoe moeilijk het nu ook lijkt je negatieve gedachten kan je ombuigen naar positieve gedachten.

Zelfs als je er niet helemaal in gelooft werkt dit. Dit is een veel gebruikte methode bij cognitieve therapie omdat het bewezen is dat dit je goed doet.

Je gedachten oftewel je mindset kan je namelijk zelf trainen om weer positief te worden.

Verander je mindset van negatief naar positief.

Het lijkt moeilijker dan het is om je mindset te veranderen van negatief naar positief.

Zodra je positieve gedachten uitspreekt en je daarbij ook je houding veranderd zullen je negatieve gedachten naar de achtergrond verdwijnen zodat je jezelf weer beter gaat voelen.

Zodra je het negatief denken weer op voelt komen weet je dat je zelf aan de slag moet.

Je hoeft niet te vechten tegen je negatieve gevoelens.

Vertrouw op jezelf dat je veel meer waard bent dan deze gedachten. Natuurlijk heb je dit niet in één dag opgelost. Je zal je mindset moeten trainen zodat je deze somberheid verminderd. Het liefst zelfs elke dag zodat je meer zelfvertrouwen krijgt en je weet dat je negatieve gedachten zelf creëert.

Je zult ontdekken dat deze negatieve gevoelens niet blijven als je er zelf aan werkt. Je zal rustiger worden en minder stress ervaren doordat je gedachten niet meer somber zijn.

Onderzoek je negatieve gedachten

Om een positieve gedachten lijst voor jezelf te maken moet je eerst je negatieve gedachten opschrijven.

Neem hier rustig de tijd voor zodat je zoveel mogelijk kan opschrijven welke gedachten je somber of zelfs depressief maken.

Schrijf daarna per gedachte op wat je gevoelens hierdoor zijn.

In mijn artikel stop met negatief denken kan je voorbeelden en tips vinden hoe je dit voor jezelf kan opschrijven.

Heb je voor jezelf duidelijk je negatieve gedachten en gevoelens opgeschreven dan kan je beginnen met het maken van je positieve gedachtenlijst zodat je aan de slag kan om weer de zonnige kant te zien.

Hoe maak je een positieve gedachten lijst

Kijk naar de negatieve gedachten welke je hebt opgeschreven.

Schrijf voor elke negatieve gedachte een positieve gedachte op.

Kan je er zelf geen één bedenken zoek dan eens op internet naar positieve quotes. Zoek quotes die bij jou passen zodat je jezelf beter kan voelen als je deze quote uitspreekt.

Mijn favoriete positieve quote is onder andere: “What you think you become”

Voor dit artikel is dit een relevante quote omdat het waar is. Denk je negatief dan zal je zelf ook zo voelen. Denk je positief en leer je omgaan met negatieve gedachten dan zal je heel anders tegen dingen aankijken. Je zal leren dat je zelf verantwoordelijk bent voor je gedachten.

Ik hoop dat je met dit voorbeeld begrijpt wat ik bedoel met negatieve gedachten omzetten naar positieve gedachten. Om het nog duidelijker te maken zal ik hieronder enkele voorbeelden geven.

Voorbeelden en tips voor een positieve gedachten lijst:

Heb je een negatief zelfbeeld dan weet je dat je je zelfvertrouwen moet vergroten.

Een positieve gedachte welke je kan opschrijven voor jezelf is bijvoorbeeld:

Je bent mooi zoals je bent

Die glimlach staat je goed

Believe in yourself and go for it

Verander je negatieve gedachte in één van deze positieve gedachten en zeg ze het hardop tegen jezelf. In mijn artikel negatief zelfbeeld kan je lezen wat je hier nog meer aan kunt doen.

Denk je dat je leven niets waard is of geloof je dat je nooit kan bereiken wat je graag zou willen?

Dan is een positieve gedachte welke je voor jezelf kan opschrijven bijvoorbeeld:

If you can dream it, you can do it (in het Nederlands Als je het kan dromen kan je het doen

Zelf vind ik dit een hele goede positieve gedachte als je denkt dat je je leven niet kan veranderen. Hoe raar het ook klinkt als je nu negatief denkt maar het is echt zo. Als je positief leert denken dan kijk je overal anders tegen aan.

In mijn artikel je droomleven maak je zelf kan je lezen hoe dit werkt.

Het is niet alleen positief denken wat je leven verandert natuurlijk zal je ook af en toe met tegenslagen te maken krijgen. Het gaat er om hoe jij er zelf mee omgaat.

Als je verdriet ergens om hebt moet je dit natuurlijk verwerken maar daarna moet je verder. Alleen maar blijven piekeren en negatief denken brengt je niet verder in het leven.

Nog één van mijn favoriete quotes om positief te denken is:

“What you think you become,

what you feel you attract

what you imagine you create

Nederlandse vertaling:

Wat je denkt wordt je

Wat je voelt trek je aan

wat je jezelf voorstelt creëer je

Denk maar eens na over deze quote.

Als je negatief denkt wordt je ook negatief en zie je niets positief.

Als je negatieve gevoelens hebt trek je vaak negatieve dingen aan. Valt dat je niet op? Er lijkt dan niets meer goed te gaan.

Wat je jezelf voorstelt creëer je. Kijk maar eens als je negatief denkt zie je dan al positieve dingen op je pad komen?

Er zijn nog veel meer positieve quotes te vinden op internet. Zoek de positieve quotes op die bij jou passen.

Ga aan de slag met je positieve gedachtenlijst

Als je echt aan de slag gaat om je negatieve gedachten om te buigen naar positieve gedachten zal je zien dat er stap voor stap meer positieve dingen in je leven gebeuren.

Positieve quotes ophangen

Ik raad je aan om deze quotes overal te plakken waar je ze ziet zodat je ze keer op keer kunt lezen en uitspreken.

Het uitspreken voor de spiegel met een rechte houding en een glimlach op je gezicht terwijl je jezelf aankijkt is een hele krachtige manier om een positieve mindset te krijgen.

Ook een visiebord met quotes, foto’s en teksten wat je wilt veranderen is heel goed om je te blijven herinneren wat je wilt veranderen en wat je doelen zijn.

Wil je meer lezen over hoe je een visie bord maakt lees dan mijn artikel: Hoe maak je een visie bord?

boek aanraders voor een positieve mindset:

You’re a badass ondanks de titel is dit een nederlands boek

master your mindset

negatief zelfbeeld

Kortom: Heb je last van negatieve gedachten? Maak een positieve gedachten lijst

Ik moedig je aan om aan de slag te gaan met deze tips om weer positief te gaan denken en wens je heel veel succes om je negatieve gedachten uit te bannen. Het is zo zonde om jezelf te voeden met negatieve gedachten terwijl je jezelf kan trainen om weer zonneschijn te zien.

Wil je nog meer lezen over deze onderwerpen? kijk dan eens in de categorie Mindfulness

Ik ben benieuwd of deze tips om weer positief te leren denken waardevol voor je zijn.

Laat het gerust weten in een reactie. Ook als je nog vragen hebt mag je ze gerust stellen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *