Financieën

Negatief zelfbeeld

negatief zelfbeeld-laag zelfbeeld-onzeker

We hebben allemaal wel eens een periode dat we niet zo lekker in ons vel zitten. In die periodes kijk je liever niet in de spiegel naar jezelf omdat het je geen goed gevoel geeft. Je gedachten zijn meer negatief dan positief op die momenten. Wat als je dit heel vaak hebt? Wat doe je als je een negatief zelfbeeld hebt en dit je dagelijkse leven beïnvloed?

Natuurlijk wil je af van dit lage zelfbeeld. Ik zal je in dit artikel tips geven hoe je je zelfvertrouwen kan vergroten zodat je kan werken aan je onzekerheid.




Wat is een negatief zelfbeeld?

Een zelfbeeld is het beeld welke je hebt van jezelf. In het geval van een negatief zelfbeeld hebt je dus negatieve gedachten over jezelf. Je voelt jezelf minderwaardig ten opzichte van anderen. Het is het stemmetje in je hoofd die je naar beneden haalt omdat je jezelf met anderen vergelijkt en daardoor voel je jezelf onzeker. Je kijkt ten onrechte tegen andere mensen op.

Hoe ontstaat een negatief zelfbeeld?

Het beeld welke je hebt over jezelf ontstaat door de dingen die je meemaakt in je leven. Maar ook hoe ga je met dingen om en wat leer je er van? Het kan zijn dat je bijvoorbeeld gepest bent op school of dat je nooit geleerd hebt om voor jezelf op te komen. Misschien werd er altijd tegen je gezegd dat je niet slim genoeg was, niet mooi genoeg of dat je dingen niet kon.

Dit heeft allemaal invloed op je zelfbeeld. Als er vaak negatieve dingen tegen je gezegd zijn en je hebt nooit geleerd om er boven te staan dan ga je die dingen geloven.

Deze negatieve uitspraken kunnen je leven blijven beïnvloeden op latere leeftijd.

Je wordt niet geboren met een negatief zelfbeeld.

Niemand wordt geboren met een laag zelfbeeld. Kijk maar eens naar een baby. Een baby is nieuwsgierig en gaat op avontuur. Regelmatig doen ze dingen die niet mag waardoor ze standjes krijgen. Het verschil met volwassenen is dat het hun niets doet omdat ze de wereld nog met positiviteit tegemoet treden. Ze proberen het gewoon weer. Een baby is niet onzeker. Met vallen en opstaan ontwikkelen ze zichzelf.

Ook jij was als baby vol zelfvertrouwen en ging je voor een doel. Je was ondernemend en liet je nergens van afhouden. Als je iets wilde hebben ging je er voor. Je voelde jezelf niet minderwaardig. Het woord falen kon je niet dus deed je ook niets. Lukte iets niet dan probeerde je het gewoon nog een keer. Net zolang tot het wel lukte.

Dit is eigenlijk goed nieuws voor je omdat je nu weet dat je er niet meer geboren bent.

Als je iets is aangepraat door anderen of door jezelf kan je het dus ook weer afleren.

Je kan leren om weer positief over jezelf te denken net zoals toen je baby was.



Je houdt jezelf tegen door een negatief zelfbeeld in stand te houden

Als je leven negatief wordt beïnvloed door een een negatief zelfbeeld wordt het tijd om actie te ondernemen. Je houdt jezelf tegen om het leven te leiden wat je zelf wilt doordat je het niet durft.

Als je jezelf geen doel stelt om iets te ondernemen om je zelfbeeld te verhogen zal je altijd in je comfort zone blijven. Ben je tevreden met je comfort zone en wil je niet werken aan meer zelfvertrouwen is dat natuurlijk ok maar je kan zoveel meer.

Ik ga er van uit als je dit leest dat je ten eerste aan de slag wilt om van je negatief zelfbeeld af te komen. Je ten tweede bereid bent om er iets voor te doen. Waarschijnlijk ben je niet meer tevreden met jezelf en ben je het zat om onzeker te zijn. Stil in een hoekje weg te kruipen en niet je eigen mening durven geven. Je wilt opkomen voor jezelf en goed in je vel zitten.

Als je echt wilt veranderen aan laag zelfbeeld zodat je kan doen wat je echt wilt dat is het nu tijd om er iets aan te doen.

Natuurlijk zal je er zelf aan moeten werken doordat niemand anders het voor je kan doen. Wil je echt veranderingen in je leven is het aan jou. Geloof me. Ook jij kan je droomleven zelf maken en je onzekerheid overwinnen.

Mensen met een negatief zelfbeeld hebben vaak het probleem dat ze teveel nadenken zodat ze blijven piekeren.

Wat zullen ze van me denken? Ik weet zeker dat ik het niet kan? Misschien herken jij dit bij jezelf? Je blijft maar malen en hangen in negatieve gedachten.

Relevant artikelen welke je straks misschien wilt lezen: Je droomleven maak je zelf. In dit artikel ga ik verder in op wat je allemaal kan doen om je eigen geluk te creëren. Maar ook het artikel Tips om te stoppen met piekeren kan je helpen om vooruit te komen.

Dit is voor straks nu eerst verder om je af te helpen van je negatieve zelfbeeld. Het zal niet in 1 dag veranderen maar met onderstaande tips kom je al ver. Neem de tijd om aan jezelf te werken. Je hebt je negatieve zelfbeeld ook niet in 1 dag gekregen maar laat je leven er niet door belemmeren en ga er voor.

Tijd voor actie om een negatief zelfbeeld om te zetten naar een positief zelfbeeld.

Ben je er klaar voor?

Neem papier en pen bij de hand en lees verder.

Tips om van een negatief zelfbeeld naar meer zelfvertrouwen te gaan.

1. Schrijf op waardoor jij jezelf minderwaardig vind.

Zijn het dingen die je zijn aangepraat door anderen. Dingen die je jezelf hebt aangepraat? Vind je jezelf niet mooi genoeg. Vind je jezelf te dik, te dun, lelijk? Komt je lage zelfbeeld door je uiterlijk of door gedachten binnen in je? Schrijf zoveel mogelijk op.

Neem de tijd voor deze oefening.

Schrijf zo uitgebreid mogelijk. Misschien weet je nog namen van mensen die je iets aan hebben gedaan of situaties waarin je jezelf zo onzeker voelde dat het pijn deed.

Je kan deze pagina altijd opslaan bij je favorieten, opslaan op facebook of pinterest zodat je later weer terug kunt komen voor de volgende stap. Het belangrijkste is echt dat je de tijd neemt om deze eerste stap te doen.

Het opschrijven van je gevoelens van minderwaardig zijn kan heel emotioneel zijn. Is dit het geval? Het geeft niets laat je tranen rollen. Deze gevoelens moeten er uit zodat je klaar bent om de volgende stap te zetten.

2. Wat wil je als eerste veranderen om je negatief zelfbeeld los te laten?

Bij stap 1 hebt je alles opgeschreven waardoor jij jezelf minderwaardig voelt. Nu ga je kijken op je lijstje wat je het allerbelangrijkste vind om te gaan veranderen. Maak voor jezelf een Top 5 van dingen welke jou het meest belemmeren in je leven.

3. Wat zou je graag willen veranderen wat je op dit moment niet durft of waarvan je denkt dat je het niet kan?

Kijk naar je Top 5 en schrijf op waarom je het niet durft of waarom je denkt dat je het niet kan. Misschien ben je bang om de reactie van andere mensen? Denk je dat je zelf niet het doorzettingsvermogen hebt om iets te veranderen. Schrijf het net zoals bij stap 1 zo uitgebreid mogelijk op.

4. Stel jezelf een doel om te werken aan je zelfvertrouwen en af te rekenen met je negatieve gedachte.

Kies uit je top 5 het eerste wat je wilt gaan doen. Onthou er bestaat geen falen net zoals bij de baby zoals ik eerder noemde. Je gaat jezelf ontwikkelen om weer sterk in je schoenen te staan. Jij gaat je leven veranderen door voor jezelf op te komen.

Om je doel goed te kunnen stellen verdeel je het in stapjes.

Voorbeeld 1:

Ik voel mezelf te dik (probleem). Ik wil werken aan mijn gezondheid door 7 kilo af te vallen in een half jaar(doel). De eerste stap is dan om naar je eetgedrag te kijken (stap 1). Eet je teveel? Zo ja begin dan bijvoorbeeld met je gevoelens op te schrijven als je weer geneigd bent om teveel te eten.

Kijk goed naar jezelf.

Wat ook helpt is rustig eten en goed kauwen. In mijn artikel Mindful eten en afvallen kan je daar meer over lezen. Kies niet voor een crash dieet maar pas je voeding aan (stap 2). Je hebt allerlei boeken over gezond afvallen. Begin daarmee.

Probeer elke dag te bewegen begin bijvoorbeeld met een kwartier per dag (stap 3). Schrijf op hoeveel je wilt afvallen en begin met bijvoorbeeld met 2 kilo per maand (stap 4). Schrijf geen hele grote stappen op. Doordat je kleine stapjes opschrijf is het makkelijker om je doel vol te houden.

Voorbeeld 2:

Je wilt opkomen voor jezelf (probleem) zodat je weerbaarder wordt. Je wilt niet meer over je heen laten lopen (doel). De eerste stap die je neemt is werken aan je zelfvertrouwen (stap 1)zoals beschreven in mijn artikel 10 tips om je zelfvertrouwen te vergroten.

De volgende keer als iemand iets zegt wat je niet leuk vind haal je diep adem zodat je rustiger wordt (stap 2). Je kijkt die persoon aan zonder boos te kijken (stap 3) en zegt dat je het niet leuk vind dat hij/zij dit zegt en dat het je kwetst (stap 4). Spreek uit jezelf. Probeer er geen verwijt van te maken maar blijf rustig.

Op dezelfde manier werkt dit als je bijvoorbeeld niets durft te zeggen bij een vergadering op je werk maar dat je dit wel wilt.

Let heel goed op je houding als je iemand feedback geef. Wordt niet vijandig, kijk die persoon aan en draai niet je hoofd weg. Sommige mensen zijn bang omdat ze bijvoorbeeld rood worden omdat ze onzeker zijn. Laat het gewoon gebeuren.

Hoe vaker je dit oefent hoe minder je jezelf zal schamen.

Het zal je zelfvertrouwen steeds vergroten als je voor jezelf opgekomen bent al is het in het begin eng om te doen.

5. Geef jezelf complimenten

Als je iets goed hebt gedaan of je hebt een stap gezet van je doel geef jezelf dan een compliment. Misschien voelt het in het begin raar aan om jezelf complimenten te geven maar het werkt echt. Nog beter is om jezelf een compliment te geven terwijl je voor de spiegel staat en je jezelf aan kijkt. Glimlach erbij en geeft je zelf een gevoel van trots.

Je bewuste geest en je onderbewuste registeren deze positieve gedachte en zoals je weet onthoudt je onderbewuste alles. Door de negatieve gedachte is je lage zelfbeeld ontstaan. Zet je er voor jezelf positieve gedachten tegenover en herhaal je dit regelmatig dan onthouden je hersenen dit ook. Het klinkt raar maar zo werkt het echt.

6. Verander je houding

Als je een laag zelfbeeld hebt en je wilt je onzekerheid overwinnen is het ook belangrijk op je houding te letten. Veel mensen die onzeker zijn stralen dit ook uit door ineengekrompen te lopen en naar beneden te kijken. Zo herken je vaak een onzeker persoon.

Let hier op. Loop recht op en kijk op je heen met een opgeheven hoofd. Als je jezelf dit aanleert zal je al zien dat mensen anders tegen je aan kijken dan dat je met je hoofd naar beneden loopt.

Als je zelf tegen bepaalde mensen opkijkt omdat je ze bewonderd om hun zelfvertrouwen let dan maar eens op hun houding. Deze mensen lopen rechtop en kijken mensen aan. Zelfs al ben je onzeker geeft deze houding je al meer zelfvertrouwen.

7. Blijf werken aan je doel om meer zelfvertrouwen te krijgen.

Als je je Top 5 onder de knie hebt kan je doorgaan met de volgende punten die op je lijstje staan. Op deze manier leer je weer positief te denken over jezelf zodat je negatieve zelfbeeld minder wordt.

Onthou dat je er aan zal moeten blijven werken tot je al je negatieve gedachten over jezelf (aangepraat of niet) verwerkt zijn.

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen met deze tips en je doorzet zodat je je onzekerheid te overwinnen. Laat jezelf niet beperken door je gedachtes over jezelf omdat je zoveel meer bent dan je negatieve gedachtes. Werk aan een positief zelfbeeld en vergroot je zelfvertrouwen omdat je het waard bent.

Boek aanraders:

Herken jij je hier in en wat doe je er aan om je onzekerheid te overwinnen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *