negatief zelfbeeld-laag zelfbeeld-onzeker

Negatief zelfbeeld

We hebben allemaal wel eens een periode dat we niet zo lekker in ons vel zitten. In die periodes kijk je liever niet in de spiegel naar jezelf omdat het je geen goed gevoel geeft. Je gedachten zijn meer negatief dan positief op die momenten. Wat als je dit heel vaak hebt? Wat doe je als je een negatief zelfbeeld hebt en dit je dagelijkse leven beïnvloed?

Natuurlijk wil je hier van af maar hoe doe je dit.

Ik zal je in dit artikel tips geven hoe je je zelfvertrouwen kan vergroten zodat je kan werken aan je zelfbeeld.

Negatief zelfbeeld behandelen

Wil je zelf aan de slag om je negatieve zelfbeeld te behandelen dan vind je onderaan dit artikel online cursussen welke heel goed zijn om jezelf weer positief te laten voelen over jezelf. Daar vind je ook een online training welke ik zelf ook heb gedaan. Ik kan jouw als lezer deze aanbieden voor nog geen € 20,00. Tevens kan ik je vertellen dat deze training echt helpt. Je onderzoekt jezelf en waar je gedachten vandaan komen. Met een lach en een traan heb ik deze training gedaan en zoveel dingen ontdekt over mezelf.

Wat is een negatief zelfbeeld?

Een zelfbeeld is het beeld welke je hebt van jezelf. In het geval van een negatief zelfbeeld hebt je dus negatieve gedachten over jezelf. Je voelt jezelf minderwaardig ten opzichte van anderen. Je gedachten belemmeren de kijk op jezelf.

Het is het stemmetje in je hoofd die je naar beneden haalt omdat je jezelf met anderen vergelijkt en daardoor voel je jezelf onzeker. Je kijkt ten onrechte tegen andere mensen op.

Hoe ontstaat een negatief zelfbeeld?

Het beeld welke je hebt over jezelf ontstaat door de dingen die je meemaakt in je leven. Maar ook hoe ga je met dingen om en wat leer je er van? Het kan zijn dat je bijvoorbeeld gepest bent op school of dat je nooit geleerd hebt om voor jezelf op te komen. Misschien werd er altijd tegen je gezegd dat je niet slim genoeg was, niet mooi genoeg of dat je dingen niet kon.

Dit heeft allemaal invloed op je zelfbeeld. Als er vaak negatieve dingen tegen je gezegd zijn en je hebt nooit geleerd om er boven te staan dan ga je die dingen geloven.

Deze negatieve uitspraken kunnen je leven blijven beïnvloeden op latere leeftijd.

Negatief zelfbeeld volwassenen

Als volwassenen kan je flink veel last hebben van een negatief zelfbeeld. Je belemmerd jezelf met je eigen gedachten. Waarschijnlijk denkt je dat je zo nou nou eenmaal bent maar dit is niet waar. Het zijn gebeurtenissen in je verleden waardoor je deze gedachten bent gaan geloven. Jij bent niet je gedachten.

Niemand wordt geboren met een slecht zelfbeeld. Kijk maar eens naar een baby. Een baby is nieuwsgierig en gaat op avontuur. Regelmatig doen ze dingen die niet mag waardoor ze standjes krijgen. Het verschil met volwassenen is dat het hun niets doet omdat ze de wereld nog met positiviteit tegemoet treden. Ze proberen het gewoon weer. Een baby is niet onzeker. Met vallen en opstaan ontwikkelen ze zichzelf.

Ook jij was als baby vol zelfvertrouwen en ging je voor een doel. Je was ondernemend en liet je nergens van afhouden. Als je iets wilde hebben ging je er voor. Je voelde jezelf niet minderwaardig. Het woord falen kon je niet dus deed je ook niets. Lukte iets niet dan probeerde je het gewoon nog een keer. Net zolang tot het wel lukte.

Dit is eigenlijk goed nieuws voor je omdat je nu weet dat je er niet meer geboren bent.



Als je iets is aangepraat door anderen of door jezelf kan je het dus ook weer afleren.

Hoe kom je af van een negatief zelfbeeld?

Je kan leren om weer positief over jezelf te denken net zoals toen je baby was.

Relevant artikel: Negatieve gedachten? Maak een positieve gedachtenlijst op deze simpele manier.

Je houdt jezelf tegen door een negatief zelfbeeld in stand te houden

Als je leven negatief wordt beïnvloed door een een negatief zelfbeeld wordt het tijd om actie te ondernemen. Je houdt jezelf tegen om het leven te leiden wat je zelf wilt doordat je het niet durft. Het zijn je belemmerend overtuigingen welke je tegenhouden in het leven.

Als je jezelf geen doel stelt om iets te ondernemen om je zelfbeeld te verhogen zal je altijd in je comfort zone blijven. Ben je tevreden met je comfort zone en wil je niet werken aan meer zelfvertrouwen is dat natuurlijk ok maar je kan zoveel meer.

Ik ga er van uit als je dit leest dat je ten eerste aan de slag wilt om van je negatief zelfbeeld af te komen. Je ten tweede bereid bent om er iets voor te doen. Waarschijnlijk ben je niet meer tevreden met jezelf en ben je het zat om onzeker te zijn. Stil in een hoekje weg te kruipen en niet je eigen mening durven geven. Je wilt opkomen voor jezelf en goed in je vel zitten.

Hoe kom je van een negatief zelfbeeld af?

Er is een hele goede online training welke je kan helpen om je overtuigende belemmeringen op te lossen stap voor stap.

Ik kan lezers van mijn blog deze training aanbieden voor nog geen € 20,00.

Je hebt een niet goed geld terug garantie van 30 dagen. Deze training is met behulp van NLP. Dit is een krachtige manier om te leren je gedachten om te buigen. Ik heb zelf deze training ook gevolgd en ik kan je vertellen dat het echt werkt als je de hele training doet en zelf ook echt aan de slag gaat met de oefeningen.

Het je interesse in deze online training klik dan op onderstaande button voor meer informatie.

Minder nadenken over jezelf

Relevant artikelen om van een negatief zelfbeeld af te komen

Hoe stop je met twijfelen aan jezelf ? Als je een negatief zelfbeeld hebt zal je ook veel twijfelen aan jezelf. Dit artikel geeft je nuttige tips over hoe je kunt leren minder te twijfelen en voor jezelf op te komen.

Dit is voor straks nu eerst verder om je af te helpen van je negatieve zelfbeeld. Je zal niet in 1 dag veranderen maar met onderstaande tips kom je al ver. Neem de tijd om aan jezelf te werken. Je hebt je negatieve zelfbeeld ook niet in 1 dag gekregen maar laat je leven er niet door belemmeren en ga er voor.

Tijd voor actie om een negatief zelfbeeld om te zetten naar een positief zelfbeeld.

Ben je er klaar voor?

Neem papier en pen bij de hand en lees verder.

Tips om van een negatief zelfbeeld naar meer zelfvertrouwen te gaan.

1. Schrijf op waardoor jij jezelf minderwaardig vind.

Zijn het dingen die je zijn aangepraat door anderen. Dingen die je jezelf hebt aangepraat? Vind je jezelf niet mooi genoeg. Vind je jezelf te dik, te dun, lelijk? Komt je lage zelfbeeld door je uiterlijk of door gedachten binnen in je? Schrijf zoveel mogelijk op.

Neem de tijd voor deze oefening.

Schrijf zo uitgebreid mogelijk. Misschien weet je nog namen van mensen die je iets aan hebben gedaan of situaties waarin je jezelf zo onzeker voelde dat het pijn deed.

Je kan deze pagina altijd opslaan bij je favorieten, opslaan op facebook of pinterest zodat je later weer terug kunt komen voor de volgende stap. Het belangrijkste is echt dat je de tijd neemt om deze eerste stap te doen.

Het opschrijven van je gevoelens van minderwaardig zijn kan heel emotioneel zijn. Is dit het geval? Het geeft niets laat je tranen rollen. Deze gevoelens moeten er uit zodat je klaar bent om de volgende stap te zetten.

2. Wat wil je als eerste veranderen om je negatief zelfbeeld los te laten?

Bij stap 1 hebt je alles opgeschreven waardoor jij jezelf minderwaardig voelt. Nu ga je kijken op je lijstje wat je het allerbelangrijkste vind om te gaan veranderen. Maak voor jezelf een Top 5 van dingen welke jou het meest belemmeren in je leven.

3. Wat zou je graag willen veranderen wat je op dit moment niet durft of waarvan je denkt dat je het niet kan?

Kijk naar je Top 5 en schrijf op waarom je het niet durft of waarom je denkt dat je het niet kan. Misschien ben je bang om de reactie van andere mensen? Denk je dat je zelf niet het doorzettingsvermogen hebt om iets te veranderen. Schrijf het net zoals bij stap 1 zo uitgebreid mogelijk op.

4. Stel jezelf een doel om te werken aan je zelfvertrouwen en af te rekenen met je negatieve gedachte.

Kies uit je top 5 het eerste wat je wilt gaan doen. Onthou er bestaat geen falen net zoals bij de baby zoals ik eerder noemde. Je gaat jezelf ontwikkelen om weer sterk in je schoenen te staan. Jij gaat je leven veranderen door voor jezelf op te komen.

Om je doel goed te kunnen stellen verdeel je het in stapjes.

Stappenplan doelen stellen:

Voorbeeld 1:

Ik voel mezelf te dik (probleem). Ik wil werken aan mijn gezondheid door 7 kilo af te vallen in een half jaar(doel). De eerste stap is dan om naar je eetgedrag te kijken (stap 1). Eet je teveel? Zo ja begin dan bijvoorbeeld met je gevoelens op te schrijven als je weer geneigd bent om teveel te eten.

Kijk goed naar jezelf.

Wat ook helpt is rustig eten en goed kauwen. In mijn artikel Mindful eten en afvallen kan je daar meer over lezen. Kies niet voor een crash dieet maar pas je voeding aan (stap 2). Je hebt allerlei boeken over gezond afvallen. Begin daarmee.

Probeer elke dag te bewegen begin bijvoorbeeld met een kwartier per dag (stap 3). Schrijf op hoeveel je wilt afvallen en begin met bijvoorbeeld met 2 kilo per maand (stap 4). Schrijf geen hele grote stappen op. Doordat je kleine stapjes opschrijf is het makkelijker om je doel vol te houden.

Voorbeeld 2:

Je wilt opkomen voor jezelf (probleem) zodat je weerbaarder wordt. Je wilt niet meer over je heen laten lopen (doel). De eerste stap die je neemt is werken aan je zelfvertrouwen (stap 1)zoals beschreven in mijn artikel 10 tips om je zelfvertrouwen te vergroten.

De volgende keer als iemand iets zegt wat je niet leuk vind haal je diep adem zodat je rustiger wordt (stap 2). Je kijkt die persoon aan zonder boos te kijken (stap 3) en zegt dat je het niet leuk vind dat hij/zij dit zegt en dat het je kwetst (stap 4). Spreek uit jezelf. Probeer er geen verwijt van te maken maar blijf rustig.

Op dezelfde manier werkt dit als je bijvoorbeeld niets durft te zeggen bij een vergadering op je werk maar dat je dit wel wilt.

Let heel goed op je houding als je iemand feedback geef. Wordt niet vijandig, kijk die persoon aan en draai niet je hoofd weg. Sommige mensen zijn bang omdat ze bijvoorbeeld rood worden omdat ze onzeker zijn. Laat het gewoon gebeuren.

Hoe vaker je dit oefent hoe minder je jezelf zal schamen.

Het zal je zelfvertrouwen steeds vergroten als je voor jezelf opgekomen bent al is het in het begin eng om te doen.

5. Geef jezelf complimenten

Als je iets goed hebt gedaan of je hebt een stap gezet van je doel geef jezelf dan een compliment. Misschien voelt het in het begin raar aan om jezelf complimenten te geven maar het werkt echt. Nog beter is om jezelf een compliment te geven terwijl je voor de spiegel staat en je jezelf aan kijkt. Glimlach erbij en geeft je zelf een gevoel van trots.

Je bewuste geest en je onderbewuste registeren deze positieve gedachte en zoals je weet onthoudt je onderbewuste alles. Door de negatieve gedachte is je lage zelfbeeld ontstaan. Zet je er voor jezelf positieve gedachten tegenover en herhaal je dit regelmatig dan onthouden je hersenen dit ook. Het klinkt raar maar zo werkt het echt.

Wil je meer lezen over complimenten geven dan kan je straks mijn artikel: ” Complimenten geven en ontvangen” lezen

6. Verander je houding

Als je een laag zelfbeeld hebt en je wilt je onzekerheid overwinnen is het ook belangrijk op je houding te letten. Veel mensen die onzeker zijn stralen dit ook uit door ineengekrompen te lopen en naar beneden te kijken. Zo herken je vaak een onzeker persoon.

Let hier op. Loop recht op en kijk op je heen met een opgeheven hoofd. Als je jezelf dit aanleert zal je al zien dat mensen anders tegen je aan kijken dan dat je met je hoofd naar beneden loopt.

Als je zelf tegen bepaalde mensen opkijkt omdat je ze bewonderd om hun zelfvertrouwen let dan maar eens op hun houding. Deze mensen lopen rechtop en kijken mensen aan. Zelfs al ben je onzeker geeft deze houding je al meer zelfvertrouwen.

7. Blijf werken aan je doel om meer zelfvertrouwen te krijgen.

Als je je Top 5 onder de knie hebt kan je doorgaan met de volgende punten die op je lijstje staan. Op deze manier leer je weer positief te denken over jezelf zodat je negatieve zelfbeeld minder wordt.

Onthou dat je er aan zal moeten blijven werken tot je al je negatieve gedachten over jezelf (aangepraat of niet) verwerkt zijn.

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen met deze tips en je doorzet zodat je je onzekerheid te overwinnen. Laat jezelf niet beperken door je gedachtes over jezelf omdat je zoveel meer bent dan je negatieve gedachtes. Werk aan een positief zelfbeeld en vergroot je zelfvertrouwen omdat je het waard bent.

Boek aanraders om van een negatief zelfbeeld af te komen en weer zelfvertrouwen te krijgen:

Cursussen om van een negatief zelfbeeld af te komen

Er zijn diverse cursussen online te volgen welke je helpen om meer zelfvertrouwen te krijgen. Natuurlijk geldt voor elke cursus dat het aan jezelf ligt wat je er mee doet.

Mijn advies is begin met een cursus als je echt verandering wilt krijgen. Ga echt aan de slag met jezelf en denk niet dat het binnen 1 week is opgelost.

Een training die ik persoonlijk geweldig vind en ook hebt gevolgd is een online training om stap voor stap weer meester te worden over je mindset. Deze training kan ik lezers van mijn blog aanbieden voor nog geen € 20,00. Het is een echte aanrader omdat je door middel van opdrachten en oefeningen echt met jezelf aan de slag gaat.

Wil je bovenstaande training volgen en gebruik maken van het aanbod welke ik jouw als lezer kan geven klik dan op onderstaande button en krijg deze training voor nog geen € 20,00.

Als eerste de e-cursus Blijvend zelfvertrouwen. Met deze e-cursus leer je om niet meer te luisteren naar dat stemmetje in je hoofd die zegt dat je niet goed genoeg bent. Je leert je grenzen aan te geven en jezelf te accepteren.

De 2e cursus is een ebook. Wordt de beste versie van jezelf. Dit ebook bestaat uit 93 paginas en 33 hoofdstukken. Naast het ebook ontvang je ook het luisterboek zodat je ook onderweg kan werken aan jezelf.

Herken jij je hier in en wat doe je er aan om je onzekerheid te overwinnen?

Laat in een reactie weten waar jij onzeker over bent en wat je graag wilt veranderen. Hoe wilt je dit gaan doen?

Makkelijk zal het niet zijn maar alles is mogelijk. Je moet weer leren vertrouwen in jezelf te krijgen.

2 reacties op “Negatief zelfbeeld”

    1. Yvonne

      Hoi M,
      Ik begrijp dat makkelijker gezegd is dan gedaan. Om van je negatieve zelfbeeld af te komen kost tijd en energie. De tips zijn bedoelt om al stapjes te maken om je zelfbeeld te veranderen. Elk stapje is er één. Je zal je mindset over jezelf moeten veranderen en de bijbehorende emoties moeten verwerken.
      Het zal niet altijd even makkelijk gaan maar het is echt mogelijk. Je kan altijd de hulp van een coach inschakelen als het je niet lukt. Een goede coach kan je op weg helpen om de bagage uit het verleden los te laten en je mindset te veranderen. Misschien wil je hier meer over lezen. Een heel goed boek welke ik je kan aanraden is: Je bent zoals je denkt. Het lees heel makkelijk en leert je zien wat je gedachten met je doen.

      Ik hoop dat je met deze informatie een stukje geholpen bent.

      groetjes,
      Yvonne

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.