Lifestyle Mindfulness persoonlijke ontwikkeling

Stoppen met negatief denken

stoppen met negatief denken-positief denken

Stoppen met negatief denken hoe doe je dit? Herken je dit? Je hoort iemand negatief over een ander spreken en je denkt bij jezelf: “Waarom halen ze iemand zo naar beneden?”. Als het over anderen gaat herkennen we het direct en veroordelen we het. Wat als je het bij jezelf doet? Herken je dan direct dat je negatief denkt over jezelf? Ik ben niet mooi genoeg? Ik ben niet goed genoeg? Vind je dat wel gewoon? Ik kan je een geheimpje vertellen. Het is niet nodig om jezelf naar beneden te halen. Stoppen met negatief denken over jezelf is zo belangrijk omdat je meer waard bent dan je zelf denkt.

Stop met negatief denken

Iedereen is wel eens onzeker over zichzelf daarom is het belangrijk om te stoppen met negatief denken over jezelf.



Vaak begint het met piekeren over of je wel goed genoeg bent. Je wordt boos op jezelf als iets niet lukt zodat je aan jezelf gaat twijfelen. Kan ik dit wel? Wat als ik het echt niet kan? Dit is één voorbeeld van piekeren over jezelf maar er zijn er natuurlijk veel meer. Stop je niet met piekeren over jezelf dan kan je een negatief zelfbeeld ontwikkelen en wordt het moeilijker om de positieve kanten van jezelf te zien.

Wat begint met negatieve gedachten (je mindset) over jezelf eindigt in het geloof dat je niet goed genoeg bent maar je bent niet je gedachten.

Het gevolg is dat je angst krijgt om te falen zodat je jezelf gaat tegen houden om je dromen na te jagen. Je durft niet meer uit je comfort zone te stappen omdat je comfort zone veilig is en je bang bent om te falen.

Negatief zelfbeeld door innerlijke kritiek

Als deze dingen noem je innerlijke kritiek. Je stopt niet meer met jezelf de schuld geven van dingen. Het innerlijke stemmetje blijft maar doorgaan zodat je het gaat geloven. Je vult jezelf met negatieve gedachten en bevestig aan jezelf dat het waar is. Eigenlijk pest je jezelf.

Het zijn jou eigen gedachten die het je moeilijk maken.

Je innerlijke stemmetje (je negatieve mindset) verteld je geen positieve gedachten meer. Deze slaat hij voor het gemak over omdat het op dat moment niet belangrijk is omdat jij je stemmetje gelooft. Het is alsof je een vriend of vriendin hebt die altijd maar kritiek op je heeft. Zou je deze vriend of vriendin in je leven houden terwijl je jezelf er niet prettig bij voel? Nee toch? Waarom doe je het jezelf dan aan?


Je houdt jezelf tegen door niet te stoppen met negatief denken

Mijn doel is dat iedereen minder stress ervaart in zijn leven en gelukkig kan zijn. Als eerste zou ik willen dat je jezelf niet tegen houdt. Ten tweede dat je weer positief over jezelf denkt. Het aller mooiste zal zijn als je voor je eigen doelen gaat en kan leven zoals jij dat wil.

Ik hoop dat je met dit artikel leert dat je moet stoppen met negatief denken over jezelf. Doordat je leert om je negatieve gedachten om te buigen naar positieve gedachten zodat je deze negatieve gedachten kan loslaten. Je zal er zelf aan moeten werken maar ik geef je 5 tips om te leren stoppen met negatief denken.

Voordat ik je de tips geef wil ik je eerst nog iets vertellen over mindset.

Wat is je mindset?

Je mindset is alles wat je denkt. Zowel je positieve gedachten als je negatieve gedachten. Het is je innerlijke stemmetje. Wat veel mensen niet weten is dat je je mindset in de maling kan nemen maar hij ook jou. Je kan je mindset zelf veranderen. Het kost tijd maar het is echt heel veel waard. Het is namelijk zo dat hoe vaker je positieve dingen tegen jezelf zegt en je leert dit met overtuiging doen dat je onderbewustzijn dit op pikt. Je leert op die manier jezelf aan dat je voor jezelf kan kiezen. Jij bent de stuurman op het schip zodat je een keuze hebt. Of je gaat heel hard aan jezelf werken of je blijft zitten op de bank en laat je leven voorbij gaan zonder dat je er zelf iets aan probeert te veranderen.

Het vergt oefening maar iedereen kan dit leren. Met dit in gedachten zal ik je tips geven zodat je stopt met negatief denken over jezelf.

5 Tips om te stoppen met negatief denken

1. Schrijf je negatieve gedachten op

Als je graag wilt veranderen en wilt leren jezelf weer goed te voelen is het belangrijk dat je jezelf aanleert om te schrijven.

Schrijf alle negatieve gedachten, je angsten en je twijfels over jezelf op. Het maakt niet uit hoe lang deze lijst is. Opschrijven geeft je een heel goed beeld over alles wat je jezelf aanpraat of wat je door anderen is aangepraat.

Nu je je lijst hebt opgeschreven ga je als eerste beginnen met de dingen die je tegenhouden om dingen te doen die je heel graag zou willen. Als je het makkelijker vind kan je alle gedachten gaan nummeren op volgorde van belangrijkheid.

Neem nu je top 3 en ga daarmee aan de slag om te stoppen met negatief denken.

Stel jezelf bij elke negatieve gedachten de volgende vragen en schrijf de antwoorden op:

Is deze gedachte echt waar?

Geeft deze gedachte mij een goed gevoel?

Bereik ik met deze gedachte mijn doelen welke ik wil bereiken in mijn leven?

2. Zet je negatieve gedachten om in positieve gedachten.

Nu je stap 1 hebt gezet volgt het omzetten van je gedachten. Schrijf bij elke negatieve gedachte 3 positieve gedachten op. Het maakt niet uit of je er in geloof. Schrijf 3 positieve gedachten op welke je zou willen denken over je negatieve gedachten.

Als je nummer 1 op de lijst bijvoorbeeld is: “Ik ben niet goed genoeg”. Schrijf dan bijvoorbeeld op: “Ik ben goed zoals ik ben”. “Ik kan alles wat ik wil” “Ik maak mijn dromen waar”.

Dit is een voorbeeld van hoe je het kan doen. De sky is the limit. Zorg ervoor dat je positieve gedachten je een goed gevoel geven. Het maakt niet uit of je overdrijft als het je maar een goed gevoel geeft. Zorg ervoor dat je positieve gedachte een glimlach op je gezicht tovert zodat je zeker weet dat hij positief genoeg is. Je hoeft er niet in te geloven maar het moet je laten dromen.

Wil je weten hoe je een positieve gedachtenlijst maakt kijk dan eens bij mijn artikel: “Negatieve gedachten? Maak eens een positieve gedachtenlijst“.

3. Oefen elke dag met positieve gedachten om je negatieve gedachten lost te laten

Nu je stap 1 en 2 hebt gezet moet je zorgen dat je het elke dag leest. Zorg ervoor dat het in je hoofd blijft zitten. Schrijf het desnoods op briefjes en plak ze in je huis zodat je ze elke dag ziet. Zet een berichtje in de agenda van je mobiele telefoon met je positieve gedachten en laat deze elke dag opkomen zodat je ze opnieuw leest. Stop met negatief denken over jezelf zodra het weer in je hoofd opkomt.

Zodra je weer een negatieve gedachten hebt over jezelf. Neem 1 minuut om jezelf weer te vullen met positieve gedachten.

Het is belangrijk om dit steeds te doen omdat je jezelf moet afleren om negatief te denken zodat je zelfvertrouwen zal verbeteren.

Als je iets moet doen wat niet goed gaat begin dan niet weer met negatief denken. Denk niet direct: “Zie je wel. Ik kan het niet”. Probeer het lost te laten en denk alleen maar: “De volgende keer beter”. Iedereen maakt fouten.

4. Spreek positief over jezelf

Ook met negatief praten over jezelf haal je jezelf naar beneden. Het komt je negatieve zelfbeeld niet ten goede. Hiermee blijf je onzeker. Je zelfvertrouwen zal er niet door verbeteren. Regelmatig hoor ik mensen die als een grapje doen over zichzelf zodat het dan minder erg lijkt. Een negatief grapje maken over jezelf is net zo erg als je negatieve gedachten over jezelf. Als je de volgende keer weer iets negatiefs over jezelf wilt zeggen als een grapje haal dan diep adem en probeer er iets positiefs van te maken.



5. Blijf werken om je positieve gedachten om te buigen en je zelfvertrouwen te verbeteren.

Als je merkt dat je de eerste 3 dingen van je negatieve gedachten lijstje onder controle hebt en je positief kan denken over deze 3 ga dan verder met de overige punten op je lijstje.

Vaak merk je dan al dat je dingen weg kan strepen welke je eerst op je lijstje had staan welke je een negatief zelfbeeld gaven. Als je begint met het omzetten van negatieve gedachten naar positieve gedachten zal je regelmatig onbewust ook al de andere dingen van je lijstje hebben aangepakt waardoor het je minder moeite kost.

Ik hoop dat ik je met deze tips heb kunnen helpen om meer ontspannen en positief over jezelf te denken.

Boekaanrader voor positief te denken over jezelf:

Wil je meer weten over hoe je je mindset kan veranderen en je leven kan leren leiden zoals jij wilt? Lees dan eens het boek van Jen Sincero Jij bent een badass.

Ik heb er van genoten hoe zij alles op een rijtje zet en hoe je je gedachten over dingen kan veranderen. Je eigen gedachten zorgen zo vaak voor problemen over hoe je over jezelf denk of over je leven. Je mindset kan er voor zorgen dat je jezelf onzeker gaat voelen. Het is belangrijk om te leren dat je je zelfvertrouwen kan verbeteren door te oefenen en door in gesprek te gaan met jezelf op een positieve manier.

Lukt het jou om een negatief zelfbeeld te veranderen met positief denken en je zelfvertrouwen te verbeteren? Ik ben benieuwd naar je reactie.

Cadeauwinkel

Gerelateerde artikelen over negatief denken zijn:

Tips om weer balans te vinden in je leven

10 tips om je zelfvertrouwen te verbeteren

10 tips om je doelen waar te maken

mediteren kan je leren

Stoppen met piekeren

ontstressen doe je zo

complimenten geven en ontvangen. zo doe je dat

aankomen in gewicht

afvallen met mindfulness

2 Comments

  1. Dit artikel is een srap naar het grootste doel in mijn leven:
    Het negariefbeeld over mezelf winnen om weer positief in het leven te staan.

    1. Hoi,
      Dank je wel voor je berichtje. Het gaat je zeker lukken. Probeer de stappen toe te passen op je gemak. Het zal je steeds beter lukken om je negatieve zelfbeeld om te zetten in positieve gedachten over jezelf. Je bent niet je negatieve gedachten gelukkig zodat je jezelf kan leren om positief te denken over jezelf. Probeer ook eens de positieve gedachtenlijst te maken voor jezelf. Dit gaat je extra steun geven.
      Heel veel succes en heb je nog vragen stel ze gerust hoor.
      Groetjes,
      Yvonne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *