Gezin,relatie en familie Mindfulness persoonlijke ontwikkeling en carriere

10 Tips om je zelfvertrouwen te vergroten

Zelfvertrouwen - 10 tips om je zelfvertrouwen te vergroten - zelfvertrouwen vergroten - stress-minderwaardigheidscomplex -onzekerheid-tips

Zelfvertrouwen vergroten

Wat is zelfvertrouwen? Kort gezegd is zelfvertrouwen de manier hoe je jezelf ziet en wat je zelf denkt dat je kan. Als je een negatief zelfbeeld oftewel laag zelfbeeld hebt is het belangrijk om je zelfvertrouwen te vergroten. Je kan er zelf aan werken om jezelf zelfverzekerder te voelen.

In dit artikel maak ik gebruik van affiliate linken. Dit houdt in dat indien je iets koopt via mijn link dat ik mogelijk een klein percentage ontvang. Dit kost je niets extra. Ik wil degene die iets kopen via mijn link alvast hartelijk bedanken.

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

Iedereen heeft soms twijfels over zichzelf maar als je een laag zelfbeeld hebt maakt het je onzeker en ongemotiveerd.

Soms zijn er duidelijke redenen waarom iemand een negatief zelfbeeld heeft. Denk maar eens aan het constant gepest worden wat nu een hot item is. Dit kan het zelfvertrouwen schaden en iemand kan in zijn schulp kruipen en zich steeds meer onzeker gaan voelen. Ook als er vaak tegen je gezegd wordt dat je dingen niet kan is er een duidelijk aanwijsbare reden waarom iemand een laag zelfvertrouwen heeft.

Het kan ook zijn dat er geen duidelijke reden is en mensen het een raadsel vinden waarom het zelfvertrouwen laag is van iemand. Dit komt omdat niemand in iemand anders zijn hoofd kan kijken. Deze mensen hebben zichzelf een laag zelfbeeld aangepraat. Ze vinden andere mensen slimmer. Anderen zijn mooier en ga zo maar door. Het stemmetje in hun hoofd stopt niet en ze worden steeds meer onzeker.

Of je nu jong bent of oud je kan aan het vergroten van je  zelfvertrouwen werken en stoppen met jezelf naar beneden te halen.

Is het makkelijk? Nee maar met een aantal trucjes kan je leren om jezelf een beter gevoel te geven door het stemmetje in je hoofd een halt toe te roepen en je negatieve zelfbeeld te verbeteren zodat je zelfvertrouwen groeit.

Hoe je je zelfvertrouwen kan vergroten is aan jezelf. Je kan dit doen door er zelf keihard aan te werken. Voor degene die verder willen dan onderstaande tips zal ik onder aan dit artikel ook een aantal boeken vermelden welke je kunnen helpen om je zelf vertrouwen te vergroten. Ook kan je er voor kiezen om naar je huisarts, coach of psycholoog te gaan. Het ligt er ook aan in hoeverre jou negatieve zelfbeeld je leven beïnvloed.

Het allerbelangrijkste om te weten is is dat je er heel veel aan kunt doen.

Heb jij last van een laag zelfvertrouwen?

Heb je zelf last van een laag zelfvertrouwen oftewel een negatief zelfbeeld? Ben je onzeker over jezelf? Ga dan met jezelf aan de slag om je zelfvertrouwen te vergroten en weer terug te krijgen.

Ik zal de laatste zijn die zegt dat het makkelijk is om je zelfbeeld te veranderen maar alle kleine beetjes helpen. Kom je er echt niet uit ga dan met iemand praten? Dit kan iemand zijn die je vertrouwd maar ook bijvoorbeeld je huisarts of een coach.

Blijf er niet mee rondlopen als het je leven beïnvloed.

Hieronder zal ik een paar tips geven hoe je je zelfvertrouwen kan verbeteren geven zodat je zelf alvast aan de slag kunt en leert zien dat je niet de enige bent. Ook kan je leren om je zelfvertrouwen weer te vergroten.

10 tips om je zelfvertrouwen op te bouwen

Wees aardig voor jezelf

Ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan. Het stemmetje in je hoofd heeft meer invloed dan je denkt. Je kan jezelf er mee in de put praten maar je kan ook oefenen om jezelf weer beter te laten voelen.

Beloof aan jezelf dat je negatieve gedachten uitdaagt. Praat tegen jezelf alsof je je allerbeste maatje bent. Als je een tegenslag hebt of als er iets niet gaat of is gegaan zoals je wilt ga je vaak negatief tegen jezelf praten. Je voelt jezelf daardoor rot zodat je zelfbeeld opnieuw omlaag gaat. Vaak denk je dan bij jezelf: “Zie je nou ik kan niets”. Onthou dat zelfs bij de mensen die heel zelfverzekerd zijn en assertief gaat niet alles goed. Bij iedereen gaat niet alles direct zoals ze willen. Deze negatieve gedachten van “Ik kan niets”, “Ben niets waard” en nog veel meer van deze negatieve gedachten helpen je niet om jezelf beter te voelen en je zelfvertrouwen te vergroten. Ze geven je alleen maar stress.

Op het moment dat je jezelf rot voel moet je jezelf de volgende vraag stellen:
  • “Is het echt waar dat ik niets kan?”.

Natuurlijk kan je op deze vraag “JA” antwoorden als je een negatief zelfbeeld hebt.

Probeer toch te denken aan iets wat je wel goed hebt gedaan. Je kan echt wel iets bedenken wat je in je leven goed hebt gedaan. Het maakt niet uit wanneer of hoelang geleden het is wat je kan bedenken.

Vergroot uit wat je goed hebt gedaan. Tover een glimlach op je gezicht en fop het stemmetje in je hoofd. Zeg tegen jezelf “de volgende keer doet ik het wel goed”. “Ik blijf proberen”. Je stemmetje in je hoofd is echt te foppen. Probeer het maar eens uit. In het begin zal het lastiger zijn en voelt het raar aan als je negatieve gedachten over jezelf hebt. Als je blijft proberen om deze negatieve gedachten om te zetten in positieve gedachten.  Je steeds een glimlach op je gezicht tovert als je iets positiefs tegen jezelf zegt zal je zien dat na dit vaak te hebben gedaan je niet zo lang in je negatieve spiraal zit. Je kan dit ook uitproberen voor de spiegel. Kijk jezelf echt aan in de spiegel. Zet een glimlach op je gezicht en zeg tegen jezelf: “Je kan het”. “De volgende keer gaat het beter”.

Het rare aan het stemmetje in je hoofd is dat je het positieve niet eens direct hoeft te geloven.

Zo raar werken je gedachten. Als je positieve dingen tegen jezelf zegt en daarbij je houding verandert dus in dit geval een brede glimlach op je gezicht tovert  dan denken je hersenen dat je echt positief over jezelf denkt en ze slaan deze gedachten op. Het is moeilijk om te geloven maar het werkt echt zo.

Nog een vraag welke je jezelf moet stellen is:
  • “Geeft deze negatieve gedachte me een goed gevoel? “

Helpt het als je tegen jezelf zeg dat je niets kan? Geef dit je een goed gevoel? Deze vraag zal je altijd met “NEE” beantwoorden. Hoe negatief  je op dat moment ook bent.  Je kan jezelf niet goed voelen als je je zelfvertrouwen naar beneden haalt. Het levert je alleen maar stress op als je een negatief zelfbeeld hebt. Het vermindert geen stress en laat je zelfvertrouwen ook niet groeien.

De laatste vraag die je jezelf kan stellen op zo’n moment is:
  • “Zal ik met deze gedachte mijn doel bereiken om mijn zelfvertrouwen te vergroten?”

Ook op deze vraag zal je geen “ja” kunnen beantwoorden. Deze vraag zal je beantwoorden met een volmondig “NEE”. Met deze gedachten kan je je zelfvertrouwen niet vergroten. Je wordt alleen maar onzekerder. Je bereikt er je doel niet meer om meer zelfvertrouwen te krijgen.

Dit zijn een paar simpele vragen die je jezelf elke keer kan stellen als je negatieve gedachten over jezelf hebt. Je kan ze ook opschrijven zodat je de vragen steeds opnieuw stelt aan jezelf. Laat het stemmetje in je hoofd een andere richting heen gaan. Wees assertiever naar jezelf en laat je onzekerheid niet de overhand krijgen. Als je dit blijft oefenen en nog beter als je dit iedere keer voor jezelf opschrijf als je een negatieve gedachte hebt dan ga je stap voor stap op weg naar meer zelfvertrouwen.

Vergelijk jezelf niet met anderen

Jezelf vergelijken met andere is de manier om jezelf naar beneden te halen. Dit is niet de manier hoe je je zelfvertrouwen kan vergroten. Dit levert je alleen maar stress en een laag zelfbeeld op. Waarom? Juist omdat je altijd kijkt naar de mensen die andere dingen beter kunnen dan jij. Mensen die in jou ogen een mooier uiterlijk hebben dan jezelf. Je vergeet te kijken naar mensen die dingen minder goed dan jij kunnen. Op deze manier kijk je alleen naar de negatieve dingen van jezelf en niet naar de positieve dingen.

Dit heeft geen zin. Vergeet niet dan andere mensen ook op die manier naar jou kunnen kijken al geloof je het niet. Je houdt jezelf voor de gek als je denkt dat anderen mooier, beter en gelukkiger zijn. Bespaar jezelf deze stress want ook jij kan andere dingen dan andere mensen. En qua uiterlijk. Ach er zijn maar zo weinig mensen geboren om fotomodel te zijn. Iedereen heeft zijn eigen mooie kanten.

Het allerbelangrijkste is dat je leert jezelf te waarderen en accepteren hoe je werkelijk kan zijn.

Ik zeg opzettelijk niet dat je moet accepteren zoals je bent omdat dit artikel gaat over een laag zelfvertrouwen oftewel laag zelfbeeld. Jij bent niet het lage zelfvertrouwen. Ook ben je niet het lage zelfbeeld. Het is wat je aangepraat is door anderen of door jezelf en wat je zelf bent gaan denken en geloven. Let maar eens op hoe vaak je in je hoofd tegen jezelf praat. Als je er op gaat letten zal je zien dat je vaker kijkt naar de negatieve dingen dan de positieve dingen. Het stemmetje zegt vaker wat er niet goed is in je leven dan wat er wel goed is in je leven. Je bent een mooi mens wat je er zelf ook van denkt op dit moment.

Je bent mooier dan je denkt. Beter dan je denkt.

Leer jezelf te waarderen en accepteren zonder al die negatieve gedachten. Werk aan je negatieve zelfbeeld, vergroot je zelfvertrouwen en kijk naar wat er goed is in je leven.  Probeer die negatieve gedachten over jezelf te veranderen door de vragen bij Tip 1 te blijven oefenen. Je bent het echt waard om jezelf te leren positief te zijn en te zien wat je wel kunt en dat je veel meer waard ben dan dat je zelf ziet.

Niemand is perfect

Hoe vaak het stemmetje ook tegen je zegt dat iemand anders perfect is geloof het echt niet. Er bestaan geen perfecte mensen. Iedereen heeft wel zijn zwakke punten. Sommige mensen doen nu eenmaal heel hard hun best om deze zwakke punten niet te laten zien. Ze lijken perfect maar kunnen diep van binnen ook onzeker zijn over dingen.

Het enige wat je kan doen is het beste uit jezelf halen.

Streven naar perfectie is onrealistisch. Dit kost je veel energie en levert veel stress op.

Dit moet je accepteren. Start vandaag nog om het beste uit jezelf te halen. Denk na over wat je graag zou willen bereiken. Schrijf dit op voor jezelf en probeer elke dag een stukje te werken aan je doel. Is je doel assertiever worden en meer zelfvertrouwen krijgen ga dan echt met jezelf aan de slag.

Wil je weten hoe je een doel stelt en hoe je jezelf er aan kan houden om dit doel vast te houden ga dan na het lezen van dit stuk naar mijn artikel: Doelen stellen en doelen volhouden.

Iedereen maakt fouten

Er is niemand die nooit fouten maakt. En ja natuurlijk zijn er mensen die denken dat ze nooit fouten maken. Geloof me dat is niet waar. Of je nu heel veel zelfvertrouwen hebt, heel assertief bent of als je onzeker bent en weinig of geen zelfvertrouwen hebt van fouten leren mensen. Het maakt niet uit hoe je bent of wat je bent.

Het leven bestaat nu eenmaal uit fouten maken en hiervan te leren. Als je een fout maakt accepteer het en ga verder. Meer dan je best kan je echt niet doen. Je weet voor een volgende keer dat je het anders moet doen voor jezelf. Dat is de enige les die je er uit moet trekken. Blijf er niet in hangen.

Laat je stemmetje in je hoofd niet de overhand nemen. Praat jezelf niets aan. Stel jezelf de vragen zoals vermeldt bij tip 1 als dit gebeurt.

Kijk naar wat je kan veranderen

Het heeft geen zin om te blijven hangen in dingen die je niet zelf kunt veranderen. Je hebt een keuze. Geloof me. Kijk alleen naar de dingen die je wel zelf kunt veranderen.

Als je goed nadenkt over de dingen die je wel kunt veranderen is het beter je energie in deze dingen te steken. Schrijf dingen voor jezelf op. Welke dingen kan je veranderen die niet buiten jezelf liggen. Het klinkt natuurlijk heel makkelijk maar stress en zelfvertrouwen hebt je zelf in de hand. Natuurlijk zal het je niet in één keer lukken of heel assertief te worden als je een negatief zelfbeeld hebt.

Je moet er ook hard voor werken.

Dit negatieve zelfbeeld is niet ineens ontstaan en zal ook niet ineens oplossen.  Bedenk voor jezelf hoe dingen wilt gaan aanpakken?  Heb je er hulp bij nodig? Zoek deze hulp. Je staat er niet alleen voor. Er is altijd wel iemand of een instantie waar je terecht kan. Het enige wat je zelf moet doen is de stap nemen om er aan te werken en als het betekend dat je naar een coach, huisarts of andere instantie moet. Doe het dan gewoon. Er is niets raars aan. Ze zijn er niet voor niets dus ook voor jou. Of je het met hulp gaat doen of dat je zelf aan de slag gaat om je zelf vertrouwen te vergroten: De enige manier hoe je zelfvertrouwen kan vergroten is om er keihard mee aan de slag te gaan en het niet je leven negatief te laten beïnvloeden.

Doe dingen waar je blij van wordt

Als je niet lekker in je vel zit plan dan tijd in voor iets wat je normaal gesproken wel leuk vind. Dwing jezelf desnoods om dit een uurtje te doen. Vind je het leuk om iets te bakken? Ga dan aan de slag en maak iets lekkers voor jezelf. Verwen jezelf. Vind je het leuk om creatief bezig te zijn? Ga van de bank af en pak je hobbyspullen en maak iets moois.

Het gaat er om dat je je negatieve gedachten even van je afschud. Je gedachten kunnen ontspannen en je minder stress ervaart op het moment dat je bezig bent met iets wat je leuk vind.

Wil je ideeën over hobby’s? Kijk dan eens na het lezen van dit artikel bij de categorie hobby’s of er iets leuks voor je bijstaat.

Kom in beweging

Sta op van de bank. Of kom uit je bed. Het heeft geen zin om jezelf verder de put in te praten. Dit doet je zelfvertrouwen geen goed. Je wilt werken aan een beter zelfbeeld en zelfvertrouwen. Ga even naar buiten of sporten. Je hoeft niet altijd een doel te hebben om even naar buiten te gaan. Loop desnoods gewoon een rondje maar kom even buiten. Frisse lucht is goed voor je. Geniet van de dingen die je buiten ziet. Kijk naar de mooie natuur. Je raakt weer meer ontspannen en schudt de stress van je af. Het geeft je afleiding die je juist zo hard nodig hebt.

Beloon jezelf voor de dingen die je goed hebt gedaan

Heb je iets gedaan waar je tevreden of bent? Of het je iets goed gedaan wat je nog nooit eerder hebt gedaan? Beloon jezelf. Dit kan zijn door een aardigheidje te kopen maar het kan ook gewoon een schouderklopje voor jezelf zijn. Ga voor de spiegel staan en kijk jezelf in de ogen en zeg: “dat heb je mooi voor elkaar gekregen zie je wel dat je het kunt”.

Ik weet dat het voor veel mensen raar zal aanvoelen om voor de spiegel tegen zichzelf te praten. Als je het een aantal keer hebt gedaan vind je het echt niet gek meer. Je zelfvertrouwen zal echt groeien en je kan op deze manier je negatieve zelfbeeld omzetten naar een positief zelfbeeld.

Weet je hoeveel artiesten en bekende mensen voor de spiegel tegen zichzelf praten om te kijken hoe ze overkomen voor een groot publiek.

Als zij het doen waarom zou jij het dan niet voor jezelf doen. Wees lief voor jezelf, vergroot je zelfvertrouwen en krijg hierdoor minder onnodige stress. Leer weer heerlijk te ontspannen.

Open jezelf voor anderen

Ik begrijp dat dit heel moeilijk is om te doen als je geen of weinig zelfvertrouwen hebt en een negatief zelfbeeld is maar het is wel belangrijk. Denk niet dat mensen weten hoe je je voelt als je het niet zelf zegt. Anderen kunnen niet in je hoofd kijken. Niet iedereen is er om je te kwetsen. Dat is vaak waar mensen bang voor zijn.

Probeer goed naar mensen te luisteren en leer dan of je mensen kan vertrouwen of niet. Leer weer luisteren naar je eigen instinct als heeft het je misschien eerder in de steek gelaten.

Het heeft echt geen zin om bij iedereen direct te denken: “mensen zijn niet te vertrouwen” of “ze zullen met opnieuw kwetsen”. Dit helpt je niet verder. Je zal mensen weer een kans moeten geven.

Alleen alles proberen om te lossen levert je alleen maar stress op.

Het is de bedoeling dat je zelfvertrouwen groeit. Je ontspannen met mensen kan praten en zo ook je stress vermindert.

Als je er over praat met anderen kunnen ze leren om het te begrijpen en verzamel je mensen om je heen die je kunnen helpen.

Schrijf om jezelf vertrouwen te verbeteren

Koop 2 schriftjes.

Waarom 2 schriftjes? 

Veel mensen weten wel dat schrijven helpt om dingen te verwerken. Dit is ook een heel belangrijk punt om te doen naast het praten met mensen.

Leer om dingen van je af te schrijven. Dit verminderd ook je stress. Schrijf je verhaal in je eigen woorden. Heb je een negatief zelfbeeld en weinig zelfvertrouwen doordat je gepest bent of doordat mensen te vaak tegen je hebben gezegd dat je niet goed genoeg bent of dat je dingen niet kunt schijf dan eens een brief aan diegene waar je alles in verteld. Hoe je jezelf toen voelde, hoe je jezelf nu voel en vertel alles wat je wilt zeggen in deze brief. Deze brief verstuur je niet maar op deze manier leer je dingen voor jezelf af te sluiten. Hiervoor gebruik je schriftje nummer 1.

In schriftje nummer 2 schrijf je alleen de goede dingen.

Dit wordt je positieve dagboek. Schrijf hierin waar je dankbaar voor bent. Al zijn het kleine dingetjes schrijf ze op. Als je dingen goed hebt gedaan schrijf je ze ook in dit schriftje op. In dit boekje kan je ook je wensen en dromen schrijven. Wat zou je graag willen? Waar droom je van? Het schrijven van wensen en dromen zorgen er voor dat je dingen concreet kan maken. Je kan verzinnen wat je kan doen om dit uit te laten komen. Al zijn het hele kleine stapjes en stapje voor uit is er 1.

Als je dan een keer weer in negatieve gedachten verzeild raakt pak je je positieve dagboek en ga er in lezen. Leer dat je wel goed bent en dat je jezelf alles waard vind. Je schudt je stress dan even van je af en wordt weer vol goede moet om te werken aan je zelfvertrouwen.

Er zijn ook leuke dagboeken te koop waar je dingen je positieve gedachten in op kan schijven.

Boek aanraders om meer zelfvertrouwen te krijgen.

Wil je meer lezen over zelfvertrouwen dan zijn er genoeg boeken te koop. Mijn aanbeveling is het boek Gezond zelfvertrouwen van Melanie Fennell. Dit boek probeert je niet te overtuigen dat je geweldig bent of dat je alles kunt bereiken als je maar graag wilt maar het leert de manier te veranderen waarop je naar jezelf kijkt.

Ook beveel ik de boeken van Theo IJzermans aan. In de 2 boeken die ik aanbeveel om je zelfvertrouwen te vergroten. Beide boeken zijn gebaseerd op de Rationele Effectiviteits Training oftewel RET methode. Deze methode is heel effectief om te leren hoe je om moet gaan met het stemmetje in de hoofd en niet-productieve emoties. Deze boeken zijn makkelijk geschreven en lezen heel prettig. Je leert in dit boek je eigen denkpatroon te herkennen. Bovendien staan er diverse opdrachten in. Sla deze echt niet over als je aan jezelf wilt werken. Ik heb deze boeken aan diverse mensen aanbevolen en ze zijn allemaal enthousiast er over. Ze hebben er veel aan en oefenen er ook heel veel mee. Beide boeken welke ik hieronder zet zijn echt aanraders  om je zelfvertrouwen te vergroten en stress te verminderen.

Ontspanning

Wat vooral belangrijk is is dat je ontspannen wordt en blijft. Minder stress en meer genieten. Als je ontspannen bent is het makkelijker om positieve gedachten langer vast te houden.

Wil je meer weten over hoe je jezelf kunt ontspannen lees dan de volgende artikelen.

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen om alvast stapjes te zetten naar meer zelfvertrouwen.

Heb je nog vragen of wil je iets delen zet het gerust in een reactie.

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

Deze blogpost bevat affiliate linken. Dit houdt in dat als u iets koopt via één van mijn linken dat ik een klein percentage ontvang. Dit kost u niets extra’s. Ik bedankt alvast degene die dit voor mij doen.

Vind je mijn artikelen leuk, wil je mij volgen of anderen op de hoogte stellen van mijn blog dan vind ik het fijn als je dit deelt op social media. Je kan dit doen door de social media buttons te gebruiken. 

 Reizen algemeen

Kijk voor meer leuke blog artikelen eens bij:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *