Mindfulness

Ontspanningsoefeningen in bed

ontspanningsoefeningen in bed-mediteren-mindfulness

Waarom ontspanningsoefeningen in bed? Veel mensen gunnen zich niet de tijd om te mediteren of ontspanningsoefeningen te doen overdag. Wat is er dan makkelijker als je ontspanningsoefeningen voor het slapen kan doen. Lekker liggend in je bed ontspannen zodat je goed kunt leren slapen.




Niet kunnen slapen, blijven woelen en piekeren

Niets is vervelender dan niet kunnen slapen omdat je hoofd nog vol is. Je kan niet stoppen met piekeren en je lichaam zit nog vol stress. Om goed te kunnen slapen moet je lichaam en je geest ontspannen zijn. Daarom zijn ontspanningsoefeningen voor in bed goed om je tot lichaam en geest tot rust te laten komen.

Je kent vast het gevoel wel. Je ligt in bed en je blijft maar draaien en woelen. Steeds kijk je op de klok. Je ziet de tijd voorbij gaan zonder dat je geslapen hebt. Doordat je wakker ligt blijf je piekeren en kan je niet ontspannen.

Je hebt lekker slapen ook nodig om in balans te blijven

Slaap is heel belangrijk zodat je de volgende dag weer goed in balans bent en weer fris en fruitig de dag door te komen. Dat is ook de reden waarom ontspanningsoefeningen altijd belangrijk zijn en je jezelf elke dag even tijd moet gunnen om ontspanningsoefeningen te doen. De één noemt het mediteren. De ander noemt het mindfulness. Zelf ben ik coach in mindfulness met cognitatieve therapie maar voor het gemak noem ik het allemaal ontspanningsoefeningen. Hoe je het ook noemt het gaat er om dat je leert om ontspannen te worden.

Wil je meer weten over lekker slapen lees dan straks mijn artikel: Lekker leren slapen.

Tips voor ontspanningsoefeningen in bed

Voor degene onder jullie die niet lekker kunnen slapen en ontspanningsoefeningen in bed willen proberen zal ik een paar simpele ontspanningsoefeningen geven voor het slapen. Deze ontspanningsoefeningen voor het slapen kan je natuurlijk ook doen als je geen last van stress hebt maar om wel lekker te kunnen slapen.



Ontspanningsoefening in bed met geleide meditatie.

Ontspanningsoefeningen met een geleide meditatie zijn voor beginners de ideale manier om te leren ontspannen. Ook voor gevorderden net zoals ik zelf is deze vorm van mediteren heerlijk om te doen. Je volgt de gesproken tekst van deze meditatie zodat je zelf niet hoeft na te denken. Focus jezelf op de stem en het verhaal en je zal zien dat je makkelijk ontspannen raakt.

Ik zet zelf altijd de cd’s op een mp3 speler maar je kan het bijvoorbeeld ook op je telefoon zetten. Doe je oordopjes in of zet een koptelefoon op zodat je niet afgeleid wordt door omgevingsgeluiden.

Een heerlijke cd met geleide meditatie zijn onderstaande voorbeelden.

Tel ontspanningsoefening voor in bed

De tel oefening om te ontspannen is een oefening welke makkelijk is om jezelf aan te leren. Zorg dat je in een ontspannen houding ligt. Je armen en je benen iets uit elkaar. Je hoofd comfortabel op je kussen zodat je spieren goed kunnen ontspannen.

Begin nu met tellen. Dit doet in je hoofd en niet hardop. Elke keer als er iets anders in je gedachten kom begin je opnieuw. Probeer in het begin bijvoorbeeld van 100 terug te tellen. Je gedachten raken gefocust op het tellen zodat je niet verder kan piekeren over de stress van de afgelopen dag.

Zelfhypnose als ontspanningsoefening in bed

Als je moeilijk in slaap valt is zelfhypnose makkelijk om te doen. Zorg dat je jezelf focust op je plafond in het midden van je ogen en dan net iets naar achteren. Blijf staren naar dit punt terwijl je in het hoofd begint te tellen. Probeer niet te knipperen met je ogen. Het makkelijkst met deze ontspanningsoefening is als je een klein plakkertje om je plafond plakt op de plek waar je met je hoofd ligt maar dan net iets verder naar achteren. Zorg ervoor dat je niet je hoofd naar achteren moet bewegen om dit plakkertje te kunnen zien omdat dit spanning geeft in je nekspieren. Dat is niet te bedoeling. Staar naar dit punt en probeer niet te knipperen. Je ogen zullen op een gegeven moment moe worden door het staren. Ze worden daardoor zwaar en willen dicht. Op die manier zal je vanzelf in slaap vallen.

Visualisatie ontspanningsoefening voor in bed

Visualiseren is niets meer dan denken in beelden en jezelf focussen op wat je wilt. Door te visualiseren ga je naar een droomleven zodat je je brein laat stoppen met piekeren en je jezelf laat gaan naar rust en ontspanning.

Je kan bijvoorbeeld je eigen droomleven visualiseren. Concentreer je op wat je zou willen in je leven en probeer dit voor je te zien. Je kan ook visualiseren dat je heerlijk op een tropisch strand ligt. Je hoort en ruikt de zee. De zon verwarmt je lichaam. Je lichaam wordt ontspannen. Voel hoe je weg doezelt en laat jezelf gaan. Ga lekker slapen terwijl de zon je lichaam verwarmt en het ruisen van de zee je hoofd leegmaakt.

Door te visualiseren komt je lichaam en geest tot rust zodat je lekker kan dromen.



Wil je meer weten wat je allemaal met visualiseren kan bereiken? Lees dan mijn artikel: Je droomleven maak je zelf

Lekker slapen met deze ontspanningsoefeningen voor in bed

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen met deze ontspanningsoefeningen en dat je weer goed kan slapen.

Wil je meer lezen over ontspanningsoefeningen bij stress kijk dan eens bij de categorie Mindfulness.

Sale juli 2019

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *