Mindfulness persoonlijke ontwikkeling en carriere

Hoe ga je om met veranderingen?

Hoe ga je om met veranderingen - veranderingen- nieuwe situaties

Veranderingen horen bij het leven. Met positieve verandering gaan we makkelijker om. Soms staan we er niets een bij stil dat dingen in de positieve zin verandert zijn. Anders wordt het als het gaat om negatieve veranderingen waar we zelf niet voor gekozen hebben. Met deze nieuwe situaties voelen we vaak weerstand. We hebben er meer moeite mee. Het kan je angst opleveren maar ook bijvoorbeeld boosheid.

We hebben de neiging om verandering, vooral degene waar we niet zelf voor hebben gekozen, weg te duwen. We willen alles bij het oude en vertrouwde houden. Onze comfort zone beschouwen we als enige veilige zone. Dit geldt zowel op je werk als in je prive leven. Helaas horen ook deze negatieve situaties bij het leven. Iedereen krijgt wel eens te maken met situaties waar je geen invloed op hebt welke je comfort zone bedreigen. Hierbij kan je denken aan iemand verliezen waar je om geeft, je baan kwijtraken maar ook grote veranderingen op je werk bijvoorbeeld. Je functie verandert waardoor je veel stress ervaart. Kortom alle dingen die negatief aanvoelen en waar je zelf niet voor gekozen hebt.

Je herkent het vast wel. Je wordt boos, je voelt jezelf machteloos, je weet niet wat je met een situatie aan moet waardoor je veel stress maar ook angst ervaart.Ook blijf je piekeren en weet je niet hoe je verder moet? Hoe gaat je met deze veranderingen om? De balans in je leven raak je kwijt je je wilt weer balans in je leven krijgen.

Als je jezelf herkent in het bovenstaande dan raadt ik je aan om verder te lezen. Ik zal je tips geven hoe je kunt leren om te gaan met de weerstand tegen deze situaties en de angst voor verandering. Je leert hoe je de controle weer terug kunt krijgen. Hoe groot of klein de verandering ook is.

Stop met klagen en schelden

Weerstand houden voor veranderingen waar je zelf de hand niet in hebt brengt je niet verder. Je hebt vast wel gemerkt dat klagen, schelden en boos worden je alleen maar meer stress bezorgt en je jezelf alleen maar slechter laten voelen. Je krijgt alleen maar meer negatieve gedachten. Het is voor jezelf belangrijk dat je leert om te stoppen met negatief denken.

Als je mijn blog al vaker hebt bezocht weet je dat ik een voorstander bent van mentale zelfanalyse. Bezoek je mijn blog voor het eerst zal ik uitleggen wat dit inhoudt. Mentale zelfanalyse is om jezelf beter te leren kennen. Je positieve dingen maar ook je valkuilen. In dit geval houdt het in dat je de negatieve situatie waar je in zit van je af moet schrijven maar ook je emoties zoals boosheid en angst op moet schrijven. Op die manier krijg je inzicht in je emoties welke je belemmeren om de veranderingen te accepteren en geen weerstand te bieden.

Beschrijft de situatie waar je jezelf in bevind

Als eerste adviseer ik je om een apart notitieboek voor jezelf te kopen. Als je het liever doet met een bullet journal kan dat natuurlijk ook. Het is jouw persoonlijke voorkeur welke telt. Het belangrijkste is dat het echt jouw persoonlijke notitieboek is welke je voor deze persoonlijke ontwikkeling gebruikt want je wilt ook je veranderingen kunnen terug zien.

Beschrijf als eerste de verandering waar je moeite mee hebt voor jezelf. Gebruik je eigen woorden. Het hoeft geen mooi verhaal te worden. Probeer je emoties zoals boosheid, angst of zelfs woede duidelijk voor jezelf op te schrijven. Het maakt niet uit hoe. Gooi je emoties er op schrift uit. Niemand hoeft dit te lezen. Het is helemaal jouw eigen verhaal en gevoel. Regelmatig komt het voor dat je tranen ineens de vrije loop krijgen. Laat dit gewoon gebeuren. Het is juist goed als je emoties naar boven komen terwijl je schrijft.

Het doel van je eigen ervaring op te schrijven is dat je er alles uit kan gooien wat je soms bij andere mensen niet doet. Je kropt het op. Het is jouw persoonlijke verhaal en je eigen opgekropte emoties. Wees vooral eerlijk tegen jezelf als je schrijft. Maak het niet minder erg maar schrijf op wat je voelt.

Sommige mensen vinden het raar om te schrijven maar als coach kan ik je verzekeren dat het helpt. Ik daag je uit om dit echt te doen. Soms lukt het niet om je hele verhaal in één keer op te schrijven omdat het teveel emoties oproept. Dit geeft niets. Ga er de volgende dag gewoon weer mee verder. Net zolang tot je het hele verhaal voor jezelf compleet hebt.

Laat de spanning los en geef de veranderingen een kans

Nu je je hele verhaal hebt opgeschreven ken je alle emoties die er bij deze verandering een rol spelen. Je weet welke emoties je weerstand bieden tegen deze veranderingen. Alle negatieve emoties en de spanning in je lichaam herken je. Als het goed is hebt je alles er uit gegooid op papier.

Nu is het van belang deze spanning ook uit je lichaam te krijgen.

Dit kan je doen door lekker de buitenlucht op te zoeken en een goede wandeling te maken maar natuurlijk ook door te sporten of en stuk te fietsen. Een manier om goed te leren om je spieren te ontspannen en je hoofd zijn bijvoorbeeld mindfulness, yoga of mediteren (als je dit nog nooit gedaan hebt kan je gebruik maken van een geleide meditatie).

Als je een hobby hebt waar je altijd veel ontspanning uit haalde is het tijd om jezelf er toe te zetten om dit weer eens te gaan doen.

Kortom geeft je lichaam en geest eens samen rust. Het zal in het begin niet altijd direct lukken om ontspanning te vinden maar het belangrijkste is dat je het in ieder geval probeert. Met alleen op de bank zitten kniezen of in je bed blijven liggen kom je echt niet verder.

Wordt bewust van wat je hebt

Wordt bewust van wat je hebt en waar je dankbaar voor bent. Stel jezelf elke keer als je jezelf druk maakt om de situatie deze 2 vragen:

  • Helpen deze gedachten me om mezelf beter te voelen?
  • Helpen deze gedachten me om de situatie te veranderen?

Je antwoord zal vaak of eigenlijk altijd een volmondig “nee” zijn.

Alleen al het stellen van deze 2 vragen maken je bewust dat je met negatieve gevoelens de situatie niet zal veranderen. Op die manier leer je jezelf dat het geen zin heeft om je te verzetten. Je hebt alleen jezelf ermee als je blijft hangen en niet de verandering omarm hoe moeilijk het soms ook kan zijn.

Als je met negatieve gevoelens of angst zit is het heel krachtig om deze 2 vragen aan jezelf te stellen en in je notitieboek te noteren.

Probeer een oplossing te bedenken hoe je jezelf beter kan voelen. Denk daarbij ook eens aan een positieve gedachten lijst. Hoe je deze kan maken kan je lezen in het artikel: Negatieve gedachten? Maak een positieve gedachtenlijst. Het is een trucje om je mindset te veranderen.

Wil je meer weten hoe je je mindset kan veranderen dan heb ik een boek aanrader voor je zodat je jezelf nog meer kan verdiepen in je mindset. Het leert je ook om zelf veranderingen in je leven aan te brengen.

Veranderingen bieden ook kansen

Als je door zelfanalyse weet waar je angst voor verandering vandaan komt leer je ook dat je tegen verandering geen weerstand moet bieden. Je hoeft niet bang te zijn voor verandering. Het bied vaak ook weer nieuwe kansen.

Door nieuwe situaties blijf je groeien. Het is aan jou of je er positief tegen aankijkt of dat je blijft hangen in negatief gedrag.

Sterk worden en groeien zal je alleen maar leren door jezelf te ontwikkelen. Op mijn blog vind je diverse artikelen welke je kunnen leren om sterker in je schoenen te staan. Zo kan je bijvoorbeeld leren om meer zelfvertrouwen te krijgen of misschien moet je leren om te stoppen met piekeren. Als je in de categorie mindfulness kijkt en in de categorie persoonlijke ontwikkeling zie je veel leuke artikelen welke je verder kunnen helpen.

Verandering begint bij jezelf

Vergeet niet dat verandering bij jezelf begint. Dat gaat ook op voor de manier waarop jij met veranderingen omgaat.

Ik hoop dat je met deze tips aan de slag gaat om te leren met veranderingen om te gaan.

Wat vind jij moeilijk aan veranderingen?

Natuurlijk vind ik het fijn om te horen wat jij lastig vind aan veranderingen. Ben je al aan de slag gegaan om geen weerstand te bieden maar kansen te zien bij een verandering in je leven? Of heb je juist door veranderingen je doelen meer in beeld gekregen? Laat het me weten in een reactie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *