Mindfulness persoonlijke ontwikkeling en carriere

Zelfdiscipline verbeteren: Stappenplan voor succes

zelfdiscipline verbeteren stappenplan

Heb je moeite met zelfdiscipline? Wil je net zoals veel mensen je zelfdiscipline verbeteren zodat je door blijft zetten en je doel bereikt? Ga dan aan de slag met dit stappenplan. Met deze tips ontwikkel je zelf de discipline om vol te houden wat je wilt bereiken. Het is makkelijker dan je denkt maar je moet zelf actie ondernemen. Als je deze stappen volgt groeit je wilskracht en bereik je wat je wilt.

Zelfdiscipline is iets wat je moet ontwikkelen om jezelf aan te sporen om iets te gaan doen of vol te houden terwijl je er soms geen zin in hebt. Het is belangrijk om de juiste mindset te krijgen. Om hier meer over te weten kan ik je aanraden om het boek te lezen: Master your mindset. Dit boek heeft mij zeer veel geholpen om dingen anders te leren zien maar ook hoe ik discipline kan krijgen om doelen te stellen en te bereiken.

Voordat ik verder ga over zelfdiscipline nog even het volgende. Ik maak gebruik van affiliate marketing in dit artikel. Dit houdt in dat als je iets koopt via mijn artikel dat ik mogelijk een klein percentage ontvang. Dit kost je niets extra. Ik wil degene die iets kopen alvast hartelijk bedanken.

Black FridayBlack Friday

Wat is zelfdiscipline?

Het is de wilskracht om jezelf er toe te zetten om door te gaan en te bereiken wat je graag wilt. Iedereen heeft wel zelfdiscipline in zich maar hoe minder je dit oefent hoe minder het ontwikkeld.

Je herkent vast wel dat je jezelf iets voorneemt omdat het beter voor je is maar je vind zoveel andere dingen leuk om te doen zodat je het snel weer vergeet en door blijft gaan zoals je altijd deed.

Of als je bijvoorbeeld jezelf hebt voorgenomen om af te vallen maar ja die doos chocolade die je in huis hebt moet toch eerst leeg en je doel om af te vallen schiet er weer bij in.

Zelfdiscipline is dus niets minder dan jezelf trainen om te bereiken wat je wilt op welke gebied in je leven dan ook.

Je hebt zelfdiscipline nodig om je leven op een positieve manier te veranderen. Met op de bank zitten en er niets aan doen bereikt je het ook niet. Je zal er tijd voor moeten maken en jezelf moeten trainen om dingen vol te houden.

Net zoals veel mensen heb ik mezelf dit ook moeten aanleren. Ik vind eigenlijk teveel dingen leuk om te doen zodat ik moeite had om mezelf vast te houden aan iets dat ik wilde bereiken. Zo vergat ik steeds mijn doel en deed ik weer iets anders om vervolgens tot de conclusie te komen dat ik niet verder was gekomen. Ik bleef steeds op hetzelfde punt steken omdat ik er de discipline niet voor had om het vol te houden.

Ik heb mezelf daarom moeten aanleren om meer zelfdiscipline te krijgen om vast te houden aan wat ik graag wil bereiken.

Het belangrijkste is dat je tijd vrij moet maken om te bereiken wat je wilt. Je moet je plannen of doel(en) zo concreet mogelijk maken zodat je op de meeste dingen bent voorbereid.

Met onderstaande stappen gaat het jou ook lukken om door te zetten.

Wat wil je graag bereiken?

Schrijf voor jezelf op wat je graag wilt bereiken. Waarom schrijven en niet alleen maar nadenken? Wanneer je dingen opschrijft is dit een krachtig signaal voor je hersenen. Zodra je het concreet maakt voor jezelf gaan je hersenen aan het werk. Als je alleen maar nadenkt over wat je wilt bereiken is de kans groot dat je het in de drukte van alledag weer gaat vergeten. Je goede voornemen of je plannen verdwijnen weer naar de achtergrond om vervolgens weer na lange tijd op te duiken zodat je tot de conclusie komt dat je er nog steeds niets aan gedaan hebt. Als je iets echt graag wilt is het daarom belangrijk om het voor jezelf op te schrijven.

Zelf heb ik een mooi boekje gekocht om mijn doel(en) op te schrijven. Het is natuurlijk aan jezelf wat je wilt als je het maar opschrijft.

Visualiseer en zie voor je dat je het al bereikt hebt.

Eerder schreef ik over de kracht van visualiseren en je droomleven maak je zelf. Deze artikelen gaan over hoe je leert om je doel(en) te visualiseren. Het is simpeler dan de meeste mensen denken. Als je jezelf een doel hebt gesteld probeer je dit voor je te zien. Zie het als dagdromen of mediteren. Droom weg naar wat je wilt bereiken. In de eerdere stap heb je voor jezelf duidelijk gemaakt wat je wilt. Probeer dit met visualisatie concreet voor je te zien.

Visualisatie voorbeelden

Wil je bijvoorbeeld meer geld verdienen om je droomleven te krijgen dan probeer je voor je te zien dat je al bereikt hebt wat je wilt. Doe dit zo duidelijk als je kan. Zie hoeveel geld er op je bankrekening staat, in wat voor huis je woont, hoe je jezelf voelt. Wat ruikt je. Zet zoveel mogelijk zintuigen aan het werk als je begint met visualiseren. Als je dit elke dag oefent wordt het steeds makkelijker om wat je wilt voor je te zien.

Zou je graag willen afvallen en fitter worden? Visualiseer dan dat je op een gezonde manier bent afgevallen. Je ziet jezelf actief bezig zodat je jezelf fit voelt en je hebt alle energie van de wereld. Zie hoe je goed voor jezelf zorgt en hoe je gezonde maaltijden ruiken. Visualiseer dat je in de spiegel kijkt en je helemaal tevreden bent met jezelf. Zeg tegen jezelf dat je trots bent op jezelf.

Neem er rustig de tijd voor. Zet je mobiel uit en zorg dat je ontspannen zit of ligt. Eigenlijk is dit een meditatie met je eigen doel(en).

De kracht van visualisatie is dat je een steeds duidelijker beeld krijg en je zal zien dat er steeds meer dingen op je pad komen om je doel te bereiken.

Maak een visieboard

Met een visieboard zie je elke dag waarvoor je je zelfdiscipline wilt verbeteren. Je ziet waarvoor je alles doet en dit is de kracht van een visieboard. Maak je visiebord zo aantrekkelijk mogelijk met krachtige foto’s en bijvoorbeeld quotes. Hoe je een goed visiebord maakt kan je lezen in de kracht van een visie board.

Ga hier mee aan de slag en hang het ergens op waar je het elke dag ziet zodat je je doel voor ogen blijft houden. Het is een goede reminder als je dit elke dag ziet.

Maak je eigen stappenplan

Om je zelfdiscipline te verbeteren is het nu tijd om een actieplan te maken zodat je gefocust blijft op wat je moet doen. Je moet zelf de juiste structuur in je leven aanbrengen om te bereiken wat je wilt. Pak één ding tegelijk aan. Begin niet aan alles tegelijk want de kans dat je het vol gaat houden is dan veel moeilijker. Start met het belangrijkste en onderneem daarna je volgende doel. Je discipline verbeteren is net zoals leren lopen. Je leert stap voor stap om je wilskracht te verbeteren.

Wat heb je nodig om wat je graag wilt te bereiken?

Schrijf deze stap op en wat je nodig hebt om dit te breiken. Wil je bijvoorbeeld een andere baan? Schrijf dan op wat je nodig hebt voor deze baan. Wat moet je leren? Welke vaardigheden hebt je nodig?

Als je deze stap opschrijft weet je waar je moet beginnen.

Wat zijn je valkuilen?

Hoe ga je deze moeilijke momenten uit de weg?

Geloof me het zal niet altijd makkelijk zijn. Dat heb ik zelf ook ondervonden. Daarom is het goed als je ook de moeilijke dingen die je tegen kan komen opschrijft en nu alvast verzint wat je dan gaat doen. Je kan er ook voor kiezen om iets tegen jezelf te zeggen op moeilijke momenten zoals bijvoorbeeld “nee,ik doe dat niet meer”als het bijvoorbeeld om stoppen met roken of afvallen gaat.

Als je bijvoorbeeld iets moet gaan leren en je krijgt net een leuke uitnodiging kan je tegen jezelf zeggen “Ik wil ………. (doel) bereiken dus ik sla voor nu even over want ik wil mijn doel bereiken”.

Nu investeren in je doel zorgt ervoor dat je er straks de vruchten van plukt en je super trots kan zijn op jezelf.

Het is belangrijk om te weten dat je tegenslagen en/of moeilijke momenten tegen ga komen. Het zal niet allemaal van een leien dakje gaan.

Hou rekening met tegenslagen en geef je doel niet zomaar op.

Hoe meer dingen je nu kan verzinnen wat er tegen kan zitten hoe meer oplossingen je al van te voren kan bedenken. Natuurlijk kan je niet alles voorkomen en zal het niet altijd even makkelijk zijn maar zet door.

Laat je niet afleiden of verleiden om je zelfdiscipline te laten varen.

Hou je vorderingen bij

Niets is leuker dan je vorderingen bij te houden. Het geeft je voldoening en je blijft gemotiveerd. Elk stapje is er één. Het geeft je voldoening als je een valkuil overwonnen hebt en je doorgezet hebt. Elke vordering opschrijven is als een kadootje voor je zelfvertrouwen en discipline. Hoe verder je vordert hoe meer je discipline en wilskracht versterkt wordt.

Je doorzettingsvermogen verbeterd bij elke stap die je neemt en volhoudt.

Als je dit stappenplan met tips blijft volgen wordt het steeds makkelijker om zelfdiscipline te krijgen op elk vlak in je leven.

Laat me weten of het jou gelukt is om een doel te bereiken met deze stappen.

Heel veel succes met het ontwikkelen van discipline voor jezelf.

Als laatste heb ik nog een paar boek aanraders om zelfdiscipline te ontwikkelen.

Boek aanraders om zelfdiscipline te ontwikkelen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *