Lifestyle Mindfulness persoonlijke ontwikkeling

Ondergewicht: Tips om aan te komen

ondergewicht-aankomen bij ondergewicht-tips

Wanneer heb je ondergewicht?

Je hebt ondergewicht als je te weinig weegt voor je lengte. Het is voor je lichaam belangrijk om dan aan te komen in gewicht. De BMI is dan te laag. Je BMI kan je op deze manier berekenen
Gewicht in kilogram / (lengte in meters * lengte in meters)

Is je BMI lager dan 18,5 dan is er sprake van ondergewicht.

Aankomen bij ondergewicht kan lastig zijn. Je hebt een goede eetlust maar er komt geen grammetje aan. Je wilt je niet vol stoppen met allerlei verkeerde voeding zoals patat en nog meer ongezonde dingen. Het liefst wil je aankomen door gezonde voeding. Ik weet uit eigen ervaring hoe frustrerend het kan zijn om moeilijk aan te komen. Ik kan ook eten wat ik wil maar heb af en toe moeite om op een gezond gewicht te blijven door een snelle stofwisseling en chronische pijn.

Goed en gezond voedingsschema om dikker te worden

Als je gezond wilt aankomen bij ondergewicht kan je een dieet volgen. Een goed voedingsschema is hierbij belangrijk. In mijn artikel: Dieet om aan te komen lees je meer over een goed voedingsschema en hoe je zwaarder kunt worden.


[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

Er zijn veel mannen en vrouwen met ondergewicht of een laag gewicht welke ook willen aankomen. Ook zij kunnen zoveel eten als ze willen en er komt geen gewicht bij. Voor mensen die te zwaar zijn klinkt dit als muziek in de oren. Die willen eten wat ze willen zonder aan te komen. Ze beseffen niet dat het niet meevalt om aan te komen in gewicht. Dat is ook vaak de reden waarom je vaak te horen krijg: O heerlijk ik zou willen dat ik alles kon eten en niet aankwam”. Onzin natuurlijk maar dat beseffen mensen die te zwaar zijn vaak niet.

Je kan jezelf onmogelijk vol stoppen met ongezonde dingen om aan te komen zonder dat het gevolgen heeft voor je gezondheid. Net zoals het voor te zware mensen niet goed is om je vol te proppen met teveel vet, chocolade, gebak en nog meer ongezonde dingen, geldt dat voor mensen met ondergewicht en een laag gewicht ook.

Heb jij net als ik een goede eetlust maar komt er geen grammetje bij? Of is er een andere reden waarom het moeilijk is om in gewicht aan te komen.
Wil je graag aankomen in gewicht en afrekenen met ondergewicht. Dan hoop ik dat je iets hebt aan mijn tips.

Ik hoop dat het jou ook gaat lukken om aan te komen.

Aankomen bij ondergewicht tips

1. Weightgainer shake om aan te komen bij ondergewicht voor vrouwen en mannen

Bij mij is het gelukt door mijn voedingspatroon te veranderen en als extra een weightgainer shake om aan te komen te gebruiken

Met een shake krijg je extra binnen op een makkelijke manier. . Je kan er tot 3 op een dag nemen. Zelf neem ik 2 shakes per dag als ik aan moet komen. Ik neem er 1 mee naar mijn werk welke ik over de dag verspreid drink en ‘s avonds neem ik er nog 1 na het eten.

Natuurlijk is de shake niet het enige wat ik doe om mijn gewicht te verhogen.

Wil je mijn hele verhaal lezen over hoe ik aangekomen ben en mijn voedingsschema lees dan mijn artikel “aankomen in gewicht tips”

2. Eet regelmatig als je van je ondergewicht af wilt

Als je niet regelmatig eet raakt je lichaam in de war met het geven van hongersignalen. Vooral de belangrijkste maaltijden zoals ontbijt, lunch en avondeten moet je proberen om op gezette tijden te eten.Eet je rond dezelfde tijden dan zal je lichaam weer een hongersignaal afgeven voordat het tijd is om te eten.

Eet tussendoortjes om aan te komen in gewicht

Neem minimaal 3 tussendoortjes.

Tussendoortjes kunnen bijvoorbeeld zijn:

plak ontbijtkoek met roomboter

liga of evergreen

fruit (bijvoorbeeld een banaan)

Schaaltje yoghurt

handje ongezouten nootjes zoals bijvoorbeeld cashewnoten

muesli reep

energie reep met veel calorieen

kwark

3. Drink voldoende

Drink elke dag voldoende. Zorg dat je minimaal anderhalve liter vocht binnenkrijg. Ook bij ondergewicht is het heel belangrijk om voldoende te blijven drinken.


4. Beweeg voldoende

Voor het behoud van je spieren is het belangrijk om voldoende te bewegen. Probeer elke dag minimaal een half uur te bewegen. Zelf wandel ik elke dag een half uur en doe ook spier opbouwende oefeningen thuis met weerstandsbanden. Ik gebruik deze voor mijn benen maar ook voor mijn armspieren. Natuurlijk kan je ook naar de sportschool gaan. Het gaat er om dat je de kracht behoudt in je spieren en het liefst meer kracht in je spieren krijgt omdat bij ondergewicht makkelijk de spiermassa afneemt.

5. Zorg voor voldoende eten in huis

Als je niet voldoende eten en tussendoortjes in huis hebt ben je snel geneigd om een tussendoortje of maaltijd over te slaan.

Heb je bijvoorbeeld altijd brinta in huis dan je altijd je tussendoortje bij de hand en het is snel gemaakt. Zo kan je ook altijd zorgen voor ongezouten noten in huis.

Hoe is het jou gelukt om aan te komen in gewicht?

Heb jij de weightgainer shakes ook gebruik om aan te komen? Wat zijn jouw ervaringen?

Misschien vind je deze artikelen ook interessant:

Aankomen in gewicht

10 tips om je zelfvertrouwen te vergroten

stoppen met piekeren

8 tips om te ontstressen

Je droomleven maak je zelf

Heb jij nog meer tips om aan te komen bij ondergewicht?

Laat ze dan gerust in een reactie achter en laat anderen weten hoe jij dikker bent geworden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *